CFE countert pandemie met stevig orderboek

De bouw van de Oosterweelverbinding in Antwerpen, waarvan de voorbereiding dit jaar begonnen is, is een van de projecten die het orderboek van CFE vult. ©BELGA

De aannemer CFE, de eigenaar van de baggergroep DEME, zag zijn omzet door de coronapandemie met twee derde teruglopen, maar het orderboek biedt hoop.

De aannemer CFE , eigenaar van de baggeraar DEME en dochter van Ackermans & van Haaren, zag over het voorbije halfjaar de omzet met bijna een vijfde krimpen naar 1,49 miljard euro. Volgens de groep werden beide afdelingen - zowel de bouw- als de baggerpoot - getroffen door de gezondheidscrisis. Een crisis die DEME verplichtte heel wat bemanningsleden met chartervliegtuigen naar huis te brengen

Toch bleef de daling van de brutobedrijfswinst (ebitda) beperkt tot 23 procent naar 160 miljoen, niet veel forser dan de omzetkrimp dus. Dat komt vooral door de meerwaarde van 64 miljoen euro op de verkoop van het belang van 12,5 procent in het Duitse windmolenpark Merkur. Een meevaller die grosso modo de gecombineerde impact van Covid-19, de crisis in de oliesector en het kraanongeval met het Orion-schip compenseert.

Voor heel 2020 schat het management de impact van die drie factoren op 100 miljoen euro, tegenover 60 miljoen over de eerste jaarhelft. 

8,4 miljoen
nettowinst
Netto zakte de winst van CFE met vier vijfde, naar 8,4 miljoen euro of 0,33 euro per aandeel.

Netto zakte de winst met vier vijfde, naar 8,4 miljoen euro of 0,33 euro per aandeel. Dat komt vooral door een twee derde lagere winst bij DEME, dat netto 15 miljoen overhield. De bouwpoot dook in het rood.

Oosterweel

Weinig florissant dus, maar er zijn lichtpunten. Voor heel 2020 rekent CFE voor DEME op een nettoresultaat dat hoger is dan dat over de eerste helft, ondanks een 15 à 20 procent lagere omzet. En ook de bouwpoot zou zwarte cijfers moeten blijven schrijven, ondanks een 10 procent lagere omzet. 

Positief is het orderboek. Dat dikt door enkele grote contracten - Oosterweel, een groot baggerproject in de monding van de Siberische rivier Ob en de Fehmarnbelt-tunnel die Duitsland met Denemarken zal verbinden - aan van 3,75 tot 4,3 miljard euro. 

Het aandeel CFE boekte de jongste dagen een stevig herstel dankzij een koopadvies van ABN AMRO. Het jaarbegin van de bouwgroep op de beurs was erg zwak.  

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud