Europese industrie kraakt in haar voegen

Duitsland, het hart van de Europese industrie, krijgt een klap. ©Bloomberg

Vooral het hart van de eurozone krijgt een opdoffer. De Duitse industrie maakt de grootste duik sinds 2009.

De inkoopmanagersindex (PMI) voor de eurozone, een graadmeter voor het ondernemersvertrouwen, liet een beroerde septembermaand zien. Vooral het cijfer voor de Duitse industrie nam een pelikaanduik. 

-1,3%
Europese beurzen
De Europese beurzen gaan gemiddeld 1,3 procent lager.

De PMI voor de hele eurozone daalde van 51,9 punten in augustus naar 50,4 in september. Daarmee schoot hij onder de lat van alle verwachtingen. Omdat de index net boven 50 uitkomt, is er nog wel sprake van groei, maar die is wel de zwakste sinds 2013. 

Waar de afgelopen jaren het probleem van de eurozone zich vooral aan de rand afspeelde, zit nu de kern in moeilijke papieren. De Duitse inkoopmanagersindex maakte zijn grootste val in zeven jaar en kwam uit op 49,1.

Duitse industrie

De deelindicator voor de Duitse industrie is veelzeggend. Die kwam uit op een erbarmelijke 41,4, de grootste krimp sinds 2009. September is de achtste maand op rij dat de industrie in de Bondsrepubliek achteruitgaat. 

De industriƫlen in het land van bier en worst hebben veel last van de handelsoorlog tussen de VS en China. Al maanden bestoken beide elkaar met invoerheffingen en protectionistische taal. Vooral de Duitse auto-industrie krijgt klappen door de handelsspanningen. Als consumenten onzeker zijn over hun economische toekomst, doen ze minder snel grote investeringen en stellen ze de aankoop van een auto uit. Dat is te zien aan de Chinese autoverkoop die in augustus jaar op jaar met 7,7 procent daalde.

Marktreactie

De beurzen reageren negatief op het nieuws. Vooral conjunctuurgevoelige aandelen krijgen het hard te verduren. Dat is te zien aan de val van 6,4 procent voor ArcelorMittal en de klap van 3 procent die Aperam krijgt. 

Ook de autobouwers staan onder druk: BMW -2,4 procent, Daimler -3 procent, Peugeot -3 procent, Renault -2,7 procent en Volkswagen -2,3 procent. Ook het Brusselse Melexis - een belangrijke toeleverancier van de autosector - krijgt een stevige tik van 3,5 procent. Hetzelfde geldt voor Recticel , dat aandeel levert door zijn auto-interieurtak 2,6 procent in.

De Bel20 brokkelt 1,4 procent. De Europese beurzen gaan gemiddeld 1,3 procent lager. De euro maakt tegenover de dollar een uitglijder en daalt van 1,10 naar 1,097 dollar

3 vragen aan Peter Vanden Houte

1. Wat is uw algemene indruk van de PMI-cijfers?

Op het eerste gezicht lijkt de inkoopmanagersindex van de eurozone nog mee te vallen. De graadmeter komt iets boven 50 punten uit, waardoor nog net sprake is van groei. Maar als je onder de motorkap kijkt, zie je dat een serieus probleem ontstaat. De bestellingen vertragen. Vooral in de industrie zijn de exportorders zeer zwak.

De cijfers laten nog maar eens zien dat de Europa veel last heeft van de handelsoorlog tussen de VS en China. Dat is niet vreemd, want van de drie grootmachten is het de meest open economie. Duitsland krijgt een dubbele tik, omdat het veel naar buiten de eurozone exporteert. Daarnaast is de industrie in het land goed voor 20 procent van de economie. In geen enkel ontwikkeld land is dat meer.

2. Is de kans op een recessie in de Bondsrepubliek nu groter?

Het zorgelijke aan de Duitse PMI is dat de ellende in de industrie dreigt over te slaan naar de dienstensector. Eerder bleef de dienstensector redelijk groeien, maar ook daar zien we nu tekenen van vermoeidheid. Want de jobgroei is in de hele private sector stilgevallen. Dat is verontrustend. Als de situatie op de arbeidsmarkt verslechtert, gaat dat ten koste van het consumentenvertrouwen. En als de consument het laat afweten, kan ook de dienstensector in krimpmodus schieten. 

Door de slechte inkoopmanagersindex vrees ik dat de Duitse economie in derde kwartaal is gekrompen. Dat zou het tweede kwartaal van krimp op rij zijn, waarmee Duitsland in een recessie zit. Zelf vind ik dat een land pas in een recessie zit als de economie jaar op jaar een negatieve groei laat zien. Die expansie bedraagt nu nog 0,4 procent.

3. Komt de Duitse overheid met een stimulusplan?

Het afgelopen weekend is aan een Green Deal gewerkt, maar de impact daarvan op de economie is beperkt. Politici in de Bondsrepubliek houden graag vast aan de 'zwarte nul' en willen dus geen begrotingstekorten.

Her en der ontstaat inmiddels wel een debat over een begrotingsstimulus. Vorig jaar was dat nog taboe. We spreken dus over een opvallende ontwikkeling. Als ook de werkloosheid de komende weken oploopt, is een stimuleringsplan in 2020 zeker denkbaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect