Gimv ziet cashberg flink stijgen

Koen Dejonckheere, CEO van Gimv. ©BELGA

De investeringsgroep behaalde een winst van 2,02 euro per aandeel. Het portfoliorendement kwam neer op 15 procent.

Donderdag kwam Gimv met cijfers over het eerste halfjaar dat eindigde op 30 september. De investeringsmaatschappij zit inmiddels op een fikse oorlogskas.

De portfolio van Gimv groeide in het eerste halfjaar met 8 procent tot 1,2 miljard euro, inmiddels zitten er 53 bedrijven in de portefeuille. Het deed voor 104 miljoen euro aan investeringen. Gimv kocht onder andere de Limburgse coatingspecialist Alro waar bijna alle grote autoproducenten klant zijn. Het pompte ook enkele miljoenen in biotechondernemingen Agrosavfe en Istar.

Maar de investeerder kreeg meer cash binnen dan het investeerde. Zo brachten de ontvangst van dividenden en de verkoop van belangen 118 miljoen euro aan cash in het laatje. Daarnaast haalde de investeringsgroep in juni met de vingers in de neus een kwart miljard euro op via de uitgifte van goedkope schulden op 7 en 12 jaar. De totale cashberg komt nu neer op 426 miljoen euro. 'Daarmee kunnen we de expansie van Gimv en de portfoliobedrijven goed financieren', klinkt het bij de groep.

De nettowinst kwam uit op 51,4 miljoen euro. Dat komt neer op een winst per aandeel van 2,02 euro, wat iets minder is dan het dividend van bruto 2,50 euro per aandeel dat in juli naar de aandeelhouders vloeide. Het eigen vermogen nam daarom licht af van 52 naar 51,4 euro per aandeel.

15 procent

Koen Dejonckheere over e-commerce

In een kort gesprek met De Tijd zei Koen Dejonckheere dat het beter gaat met het consumentensegment van Gimv. De afgelopen jaren bleven de investeringen in deze tak achter door de moeilijke marktomstandigheden in de e-commerce. We stelden de CEO er een aantal vragen over:

1. Wat is er aan de hand met de e-commerce?

Het probleem is dat deze markt om de 2 jaar totaal verandert. Vroeger moest je vooral een offline en een online kanaal hebben, maar inmiddels gaat het om veel meer. Alles draait om beleving en service. Je moet precies weten hoe je klant in elkaar steekt: wat zijn koopgedrag is, hoe zijn gezinssituatie eruit ziet, of hij bezorgd is om het milieu etc. Daarvoor heb je veel data nodig. Daarnaast moet je er ook nog voor zorgen dat je snel kunt leveren, want de klant heeft geen geduld meer. 

2. Hoe komt het dat de consumentgerichte bedrijven in jullie portefeuille het nu beter doen?

We hebben de ondernemingen die niet meekonden verkocht. Daardoor hebben we nu alleen nog maar bedrijven die in staat zijn om via het internet te verkopen en direct via hun eigen kanaal aan de klant kunnen leveren. 

3. Welke kenmerken heeft een bedrijf dat succes heeft in de e-commerce?

Je hebt een kritische massa nodig, dus voor kleine ondernemingen is het tegenwoordig praktisch onmogelijk om mee te kunnen met de e-commerce. Alleen de grote bedrijven hebben bijvoorbeeld geld om bovenaan de pagina bij Google te staan. Daarnaast zie je dat ook de grote jongens nauwelijks winst maken, omdat er sprake is van deflatie in de e-commerce. Dat zie je aan de ondernemingen die gigantische kortingen moeten geven om te zorgen dat klanten hun spullen blijven kopen. Hierdoor verkopen ze vaak onder de kostprijs. Dat is niet te zien aan de brutobedrijfswinst, omdat ze dat als 'investeringen' boeken. Ze gaan er dus vanuit dat klanten in de toekomst zullen blijven kopen zonder die kortingen, maar of dat gaat gebeuren is natuurlijk nog maar de vraag.

Het portfolioresultaat kwam neer op 80 miljoen euro, wat neerkomt op een rendement van 7,4 procent. Op jaarbasis komt dat percentage neer op zo'n 15 procent. Hiermee kwam het rendement precies uit op het langetermijndoel dat Gimv zichzelf stelt. 

CEO Koen Dejonckheere is tevreden met de prestatie van de ondernemingen in de portefeuille. 'De bedrijven hebben het, ondanks de onzekere economische omstandigheden, goed gedaan. Want zowel de omzet als de brutobedrijfswinst laten een dubbelcijferige groei zien.'

Premie

Bij de huidige beurskoers noteert het aandeel tegen een premie van 7 procent op de netto-actiefwaarde. Die premie is niet geheel onlogisch. Slechts 4 procent van de portefeuillewaarde is afkomstig van beursgenoteerde bedrijven. Dat betekent dat beleggers de portefeuille niet zo maar kunnen 'nabootsen'. Bovendien weet Gimv zijn belangen in bedrijven bij exits keer op keer te verzilveren tegen aantrekkelijke prijzen, wat een meerwaarde op de boekwaarde oplevert. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n