Peso-crash kost AB InBev 133 miljoen euro

AB InBev heeft met Quilmes het best verkopende Argentijnse biermerk in handen.

De crash van de Argentijnse munt kost AB InBev naar schatting 133 miljoen euro, leert een berekening van De Tijd.

De Argentijnse peso duikt vandaag ongeveer 20 procent lager tegenover de Amerikaanse dollar, nadat de liberale president Mauricio Marci zondag een zware nederlaag leed bij de voorverkiezingen, in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in oktober.

AB InBev heeft met Quilmes het grootste Argentijnse biermerk in handen, en ook de duurdere merken Patagonia, Corona en Budweiser scoren er goed. In 2018 vertegenwoordigde de Argentijnse peso 3,4 procent van de brutobedrijfswinst (ebitda) van 22,08 miljard dollar van de groep, leert het jaarverslag. De Argentijnse omzet belandde dus op zo'n 750 miljoen dollar. De muntdaling met een vijfde, kost AB InBev grosso modo 150 miljoen dollar, of omgerekend 133 miljoen euro. Dat is zonder rekening te houden met eventuele indekkingen tegen valutaschommelingen.

AB InBev past zich wel aan de zeer uitzonderlijke situatie in het land aan. Sinds vorig jaar voert de bierreus er een zogeheten 'inflatieboekhouding', om rekening te houden met de hyperinflatie van 60 procent. Dat noopte de brouwer tot een bijzondere afboeking over 2018, omdat de historische kostprijs van de activa geen enkel uitstaans meer had met de in dollar uitgedrukte realiteit.

Door de slabakkende economie verkocht AB InBev er ook iets minder bier dan het jaar voordien, al gaat het om een 'lichte eencijferige daling' van de volumes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect