Veilig en voorspelbaar maakt peperduur

Het boomende vastgoed in Luxemburg legt vleugels onder de cijfers van Leasinvest.

Bedrijven met veilige, voorspelbare cashflows en dividenden noteren peperduur door de lage rente en de angst voor het coronavirus. Bij sommigen is dat terechter dan bij andere.

Wie centen heeft en slim is, zoekt daarvoor een betere oplossing dan het te parkeren op een spaarboekje of het te ‘beleggen’ in staatsobligaties die een negatief rendement opleveren. Veel geld zoekt naar schaarse, defensieve activa. Vandaar dat bijvoorbeeld de goudprijs door het dak gaat. Risicoschuwe beleggers hebben ook een boontje voor bedrijven die vaste, zekere cashflows en dividenden opleveren. Voor ondernemingen die goed beschermd zijn tegen economisch onheil, zoals de gevolgen van het coronavirus dat steeds lelijker huishoudt. Ook in Zuid-Korea worden de inwoners van een miljoenenstad aangeraden thuis te blijven. Door het virus vallen steeds meer gaten in de bevoorradingsketen, nu de voorraden stilaan uitgeput raken.

Ook in Europa vallen fabrieken stil, zoals de Fiat-site in Servië waar de 500L van de band rolt. Multinationals als Coca-Cola, Daimler, Estée Lauder, de Häagen-Dazs-maker General Mills en Expedia waarschuwden de voorbije dagen voor de financiële impact van Covid-19. Vooral de toerismegroepen zien zwarte sneeuw. Hilton houdt 150 Chinese luxehotels gesloten. Carnival schrapte een groot deel van zijn cruisevaarten in Azië.

Nee, dan liever beleggen in bedrijven die een zeker dividend opleveren. Veel van zulke ondernemingen zijn peperduur, al is dat relatief. Als de rente zo laag blijft als nu, waar het steeds meer naar uitziet, is
het logisch dat ondernemingen met 3 à 4 procent dividendrendement hun waarderingen door het dak zien gaan.

Het is de reden waarom de uitbater van het hoogspanningsnet Elia sinds Nieuwjaar al 26 procent won en de grens van 100 euro per aandeel doorbrak, waarom de logistieke vastgoedgroepen WDP en Montea respectievelijk 25 en 20 procent hoger staan, en waarom de verhuurders van zorgvastgoed Aedifica en Care Property een vijfde wonnen in anderhalve maand. Ze combineren vaste inkomsten op lange termijn met groei, een schaarse combinatie. Ze hebben de defensieve kwaliteiten van obligaties, maar kunnen in tegenstelling tot vastrentend papier hun coupons elk jaar optrekken.

Boomend Luxemburg

Deze week kwamen meerdere vastgoedgroepen met resultaten, maar er zijn grote verschillen. Aedifica (-0,7%, 134 euro) trekt de prognoses op, en ook de verse Finse dochter Hoivatilat groeit als kool. Maar tegen 36 keer de winst komt die kwaliteit niet tegen een prikje. Leasinvest (+7,5%, 129 euro) heeft ruim de helft van zijn panden in Luxemburg en profiteert er van de boomende markt. Het schatrijke ministaatje maakt vanaf maart zelfs het openbaar vervoer gratis om de files weg te werken. Met een dividendrendement van 4,2 procent bruto en tegen 18 keer de winst, is Leasinvest nog niet overdreven duur. Home Invest Belgium (+2,1%, 354 euro) is dat tegen 33 keer de winst wel, maar de sterke huurmarkt in Brussel - waar het vooral actief is - maakt dat goed. De winst per aandeel steeg vorig jaar een vijfde.

Intervest Offices & Warehouses (+2,9%, 28,85 euro), dat voor 61 procent uit logistieke panden bestaat en voor de rest uit kantoren, is tegen 16 keer de winst zowat de helft goedkoper dan de ‘pure’ magazijnspelers WDP en Montea. Maar met belangrijke huurders als Nike in Herentals, PwC in Woluwe en Galapagos in Mechelen die de komende jaren verkassen, is het risico groter. Samen zijn de drie goed voor 13 procent van de huurinkomsten.

Bij de winkelverhuurders is het plaatje gemengd. De specialist in baanwinkels Retail Estates  (-1,2%, 82,70 euro) slaagt er nog vrij goed in om vrijgekomen panden zoals die van Prémaman weer te verhuren, al staan er nog vier leeg. In de winkelstraten van kleinere steden en gemeenten neemt de leegstand toe en raken panden alleen tegen lagere prijzen verhuurd. QRF (-1,4%, 23,22 euro) zag de winst per aandeel 15 procent zakken.

Britse brokkenrijders

Wie tuk is op dividenden kijkt vaak ook naar de financiële sector. Drie jaar geleden hebben we in deze rubriek al een wijze raad gegeven aan Bart De Smet, de CEO van de verzekeraar Ageas (-9,8%, 47,48 euro), om zo snel mogelijk komaf te maken met de vele linkse, Britse brokkenrijders in zijn portefeuille. Maar het mocht niet baten. Intussen maakt de Britse tak autoverzekeringen brokken. De tijd dat de Britse wegen bevolkt waren door de vele Hyacinths en Richards in hun oude statige Rovers en op alle voetgangers letten, is achter de rug. Hoewel de Britten vroeger voorzichtige chauffeurs waren, gaat hun reputatie snel achteruit. Wegens de stijgende schadeclaims slaagt Ageas er zelfs niet meer in een positieve vrije cashflow te halen in het VK. Gelukkig kan een financiële instelling her en der wat truken uit de doos halen om de nettowinst te kleuren, maar ook die daalde in het VK van 23 naar 3 miljoen euro.

Ageas heeft een extra kans om zijn eigen brexit waar te maken. De winkeleten Tesco wil af van zijn contract met de Belgen. Bijna 30 procent van de Ageas-polissen gaat via Tesco over de toonbank, waardoor de Belgische groep een fors marktaandeel dreigt kwijt te spelen. De deal met Tesco toont aan hoe competitief de Britse markt is. Tientallen supermarktketens, maar ook autobouwers, slijten er de polissen, in plaats van lokale makelaars zoals in België. Ageas zou beter een koper zoeken voor de rest van zijn Britse activiteiten, en zich meer op sterker groeiende landen richten. Gelukkig zit de groep ook in Azië, waar de winst wel sterk steeg. Al zijn de vooruitzichten voor het eerste kwartaal er een pak minder. De tienduizenden verkopers in China zullen wellicht minder levensverzekeringen verpatsen sinds het coronavirus er uitbrak. Ook de correctie op de Chinese beurzen kan wegen op de resultatenrekening.

Dividendbeleid

De cruciale vraag is of Ageas zijn dividendbeleid kan voortzetten. De coupon stijgt met een vijfde naar 2,65 euro per aandeel, wat een royaal rendement van 5,6 procent bruto oplevert of 3,9 procent na uw bijdrage aan de staat. De voorbije acht jaar heeft Ageas zijn reguliere dividend telkens verhoogd. Het rekent daarvoor op de dividenden die het zelf van zijn dochters ontvangt, maar moet daar ook de holdingkosten mee financieren, en liefst ook de bedragen die het uittrekt voor de inkoop van eigen aandelen. Het dividend kost Ageas dit jaar 490 miljoen euro, de holdingkosten bedragen 100 miljoen. Samen 590 miljoen euro dus. In 2019 - een recordjaar - stroomde 632 miljoen aan dividenden naar Ageas, wat geen ruimte laat voor grote bijkomende aandeleninkopen. Het thuisland is trouwens nog steeds belangrijk voor Ageas, want België is goed voor twee derde van dat bedrag.

Als Ageas nog veel stukken van zichzelf wil kopen, zal het daar zijn cashvoorraad moeten voor aanspreken. Die buffer is met bijna een miljard euro nog goed gevuld, maar die zal niet eeuwig zo vol blijven. Steeds meer beleggers stellen zich de vraag hoe duurzaam Ageas zijn aandeelhouders in de watten kan leggen.

Ga 'direct' naar de gevangenis

De bouwgroep BAM start in augustus de werken voor de nieuwe gevangenis van Dendermonde. Het contract van 194 miljoen euro is welgekomen voor de Hollanders, die de winst vorig jaar zagen halveren. Al zit er enige vertraging op. BAM kreeg het contract al in 2011, maar zoals zo vaak in België doorkruisten buurtprotesten, juridische procedures en vergunningen de werf. Negen jaar later kan BAM beginnen. Tegen oktober 2022 moeten de cellen voor 444 gevangenen klaar zijn. BAM mag ook 25 jaar lang het onderhoud en de diensten leveren, zoals de catering en de was. Misschien kunnen de Nederlanders snel nog een wasmachine van Jensen bestellen om de gevangenen van propere lakens te voorzien.


De gevangenis van Dendermonde is bekend voor de massaontsnapping van 28 gevangenen in 2006. Omdat de sloten van de houten deuren niet goed werkten konden ze makkelijk naar buiten wandelen. Hopelijk levert BAM beter werk. Maar met zijn sluisdeuren in IJmuiden, die niet pasten, raden we toch aan te checken of de ‘sleutel op de deur’-oplossing voldoende solide is.


Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud