Aandeleninkopen VS onder vuur door overheidsreddingen

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vragen om 50 miljard dollar overheidssteun, maar spendeerden de voorbije jaren miljarden aan aandeleninkopen. ©AFP

Nu getroffen Amerikaanse bedrijven smeken om een redding door de overheid, komen hun enorme aandeleninkopen onder vuur te liggen. Een tijdelijk verbod wenkt.

Dat Donald Trump het eens is met de Democratische oppositie gebeurt zelden. De Amerikaanse president zegt zich perfect te kunnen vinden in een tijdelijk verbod op aandeleninkopen voor wie bij de overheid aanklopt om de coronacrisis te overleven. Hij volgt zo de oproep van de Democraten, die zich al langer ergeren aan de boom in aandeleninkopen.

Luchtvaartsector

Voor critici is de vraag van bedrijven naar reddingen of 'bail-outs' de ideale munitie om aandeleninkopen onder vuur te nemen. Zeker de Amerikaanse luchtvaartsector, die 50 miljard dollar vraagt, krijgt het hard te verduren.

Een recente analyse door het nieuwsbureau Bloomberg leert dat de grootste vijf Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen het voorbije decennium 96 procent van hun vrije cashflow uitgaven aan de inkoop van eigen aandelen. De jongste vijf jaar kocht de top vier voor 39 miljard dollar eigen aandelen.

Ook de andere bedrijven in de S&P500-index lieten zich niet onbetuigd. Ze spendeerden in die periode ruim 5.000 miljard dollar aan aandelen en dividenden.

96%
Aandeleninkoop
De vijf grootste luchtvaartbedrijven in de VS spendeerden het voorbije decennium 96 procent van hun vrije cashflow aan aandeleninkopen.

Dat ze vandaag zonder buffer de coronacrisis het hoofd moeten bieden, is het gevolg van die kooplust, luidt de kritiek. Het geld is uitgekeerd om de aandelenkoers en bonussen te stutten, maar niet om een spaarpotje aan te leggen, om te herinvesteren of de lonen van het personeel op te trekken. 

Vooral sinds Trumps belastingverlaging in 2017 gingen de aandeleninkopen door het dak. In 2018 ging het om een record van 806 miljard dollar. Door aandelen in te kopen wordt de bedrijfswinst over een kleiner aantal aandelen verdeeld, wat de winst per aandeel en de koerst stuwt. Niet toevallig is de verloning van managers vaak aan deze parameters verbonden. Door schulden aan te gaan om aandelen in te kopen zetten bedrijven nog een turbo onder de praktijk. Ten nadele van een evenwichtige balans. In Europa is dat minder een issue.

Publiek ongenoegen

De twee Democratische leiders in het Amerikaanse Congres, afgevaardigde Nancy Pelosi en senator Chuck Schumer, eisen dat voorwaarden verbonden worden aan de bail-out van grote bedrijven, zoals de luchtvaartmaatschappijen. Politici zijn duidelijk niet vergeten hoe de redding van banken en andere bedrijven bij de financiƫle crisis in 2008 tot breed publiek ongenoegen leidde. Ze weigeren een blanco cheque van de belastingbetaler te geven.

De Democraten, inclusief de presidentskandidaat Joe Biden, vragen een tijdelijk verbod op aandeleninkopen om te vermijden dat het geld van de bail-out naar aandeelhouders en bonussen vloeit.

'Het geld moet naar werknemers gaan, niet naar aandeleninkopen', zegt Biden, die verder gaat en 'elke CEO in Amerika' oproept een jaar geen eigen aandelen in te kopen. Senator Elizabeth Warren pleit voor een permanent inkoopverbod.

De luchtvaarsector ziet de bui hangen. De sectororganisatie en de CEO's van de grootste maatschappijen stuurden afgelopen weekend een brief naar het Congres waarin ze zich ertoe verbinden geen aandelen in te kopen zolang de noodlening van de overheid loopt. Sommige Congresleden willen extra voorwaarden aan de overheidssteun verbinden, zoals een toezegging om de CO2-uitstoot te verminderen.

Los van de overheidsdruk lijkt de coronacrisis een tijdelijke rem op aandeleninkopen te zetten. Telecombedrijf AT&T kondigde aan een inkoopprogramma van 4 miljard dollar in de koelkast te zetten tot de coronastorm is overgewaaid. Het wil zo de nodige manoeuvreerruimte behouden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud