Advertentie

Apple tackelt aandelen van gamemakers

Apple logo ©REUTERS

Wie niet mee kan doen in de wapenwedloop rond games, verliest het spel.

Afgelopen weekend meldde de Financial Times dat het Apple  honderden miljoenen in zal zetten om gameontwikkelaars naar zijn gameplatform Apple Arcade te lokken. Hiermee is het duidelijk dat het de techgigant menens is en dat het actief gaat concurreren met andere gameplatformen. Eerder kwam ook die andere techreus, Google , met een eigen platform voor games.

En de wapenwedloop speelt niet enkel tussen deze twee reuzen. Want ook de traditionele spelers als Microsoft  (xbox), Sony  (playstation) en Nintendo  (Wii en Switch) zijn bezig om mee te bewegen naar de streaming van games (in plaats van kopen). Ook Amazon  zou zich volgens geruchten in de strijd willen mengen.

Deze concurrenten - die actief meedoen met de gamewedloop - bewogen maandag niet erg negatief op het nieuws. Bedrijven als Microsoft, Google en Sony zijn overigens ook veel meer dan enkel hun gamepoot, waardoor een flinke reactie ook niet verwacht werd.

Traditionele spelers

Maar dit geldt niet voor de traditionele makers van games. De trend richting het streamen van games zorgt voor grote veranderingen in hun landschap. Gameproducenten als Electronic Arts  (EA), Take-Two  en Activision Blizzard  die jarenlang geld verdienden aan de verkoop van fysieke spelletjes zien hun verdienmodel uithollen. Na het nieuws van Apple daalde de gamemaker EA dan ook met bijna 4 procent. Verder leverde Take-Two (bekend van Rockstar Games) 1,6 procent in en Activision Blizzard 3,24 procent.

Voorts reageerde ook de gamewinkeluitbater GameStop  slecht op het nieuws. Ook dit aandeel werd gekort met 4 procent. Deze laatste speler ondervindt ook nog eens last van het oprukkende e-commerce.

Nieuwe rol voor gamemakers

Maar het hoeft niet zo te zijn dat de rol van een gamemaker als EA helemaal wegvalt. Zo denkt de analist Justin Post van Bank of America dat de partijen die net als slachtoffer werden genoemd, ook het meeste voordeel zouden kunnen halen uit de nieuwe gameplatforms. Volgens de analist is het juist de huidige markt die barrières oplevert voor de gamemakers. Doordat consumenten nu eerst een dure spelcomputer (of pc) moeten kopen, alvorens ze de spellen kunnen spelen. Doordat deze versperring wegvalt kan de markt voor games groeien. Volgens Post moeten gamemakers gewoon hun business model aanpassen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud