Advertentie

Disney stelt teleur met streamingsdienst

©REUTERS

De entertainmentgroep haalde minder abonnees binnen voor Disney+ dan analisten hadden verwacht. Het aandeel zakt nabeurs.

Disney kwam donderdag nabeurs met kwartaalcijfers. Het entertainmentbedrijf haalde een hoger dan verwachte winst van 79 dollarcent per aandeel, maar stelde teleur met zijn omzet en met het aantal abonnees van videostreamingsdienst Disney+.

103,6 miljoen
Het aantal leden van disney+
Disney had eind maart 103,6 miljoen voor Disney+. Analisten rekenden op 109 miljoen.

De omzet daalde met 13 procent tot 15,6 miljard dollar, terwijl analisten een omzet van 15,9 miljard dollar hadden verwacht. Het aantal abonnees van Disney+ kwam uit op 103,6 miljoen. Analisten rekenden op 109 miljoen leden. Ook de gemiddelde maandelijkse omzet per gebruiker daalde met 29 procent tot 3,99 dollar. Die daling komt volgens het bedrijf door de lancering van Disney+ Hotstar in India, waar de prijzen voor een abonnement lager liggen.

Netflix

Toch moet de tegenvallende ledengroei ook niet als een totale verrassing zijn ontvangen. Eerder liet de streamingsdienst Netflix weten dat de groei van het aantal leden in het eerste kwartaal zakte tot 13,6 procent op jaarbasis. In de voorgaande kwartalen lag die groei tussen 22 en 27 procent.

Parken

Bij de parkendivisie dook de omzet met 44 procent lager tot 3,2 miljard dollar doordat veel pretparken van Disney gesloten waren of op verminderde capaciteit draaiden. Ook de cruiseschepen mochten niet uitvaren als gevolg van de coronamaatregelen. Volgens de groep kostte de coronacrisis in het eerste kwartaal 1,2 miljard dollar aan verloren operationele winst. Op 30 april opende Disney twee parken in California, waardoor de situatie voor het derde kwartaal van het gebroken boekjaar mogelijk verbetert.

We zijn blij dat we bemoedigende signalen zien van herstel
Bob Chapek
CEO van Disney

CEO Bob Chapek is positief. 'We zijn blij dat we bemoedigende signalen zien van herstel. Ondertussen focussen we op het hervatten van onze werkzaamheden en concentreren we ons tevens op de lange-termijn-groei. Dat zien we terug aan de heropening van onze pretparken, de toegenomen productie bij onze studio's en het succes van onze streamingdiensten.'

Het aandeel zakt in de nabeurshandel met 3,7 procent.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud