Duitse sterindex krijgt poetsbeurt na Wirecard-schandaal

©AFP

De DAX-index, waarin de grootste bedrijven in Duitsland noteren, krijgt voor het eerst in ruim 30 jaar nieuwe spelregels. De prestigekorf vergroot in omvang en bedrijven moeten winstgevender zijn om toegang te krijgen.

De belangrijkste Duitse beursindex DAX zal binnenkort 40 leden tellen in plaats van 30. Zowel de nieuwe als de toekomstige leden krijgen een reeks nieuwe kwaliteitscriteria opgelegd.

40
DAX-leden
De DAX-index breidt uit van 30 naar 40 leden.

De nieuwe spelregels volgen op een marktonderzoek door de indexbeheerder Qontigo, een onderdeel van de beursuitbater Deutsche Börse. Uit een bevraging van 600 beurs- en boekhoudexperts volgen nieuwe regels rond rapportering en bestuur. Bedrijven die lid zijn van de index moeten verplicht een auditcommissie hebben. Een driemaandelijkse cijferrapportering wordt verplicht, net als gecontroleerde jaarlijkse resultaten. Er komen mechanismen om leden die niet voldoen aan de rapportageplicht snel uit de index te kunnen verwijderen.

Samenstelling

De samenstelling van de DAX is momenteel bepaald door de beurswaarde van een bedrijf en door het verhandelde volume. Die volumeclassificatie valt weg, waardoor alleen de beurskapitalisatie als maatstaf overblijft. Kleinere bedrijven die wel een grote verhandelbaarheid kennen, zullen daardoor moeilijker toegang krijgen.

De uitbreiding van de DAX van 30 naar 40 bedrijven is in absolute termen niet zo groot als het lijkt. Het aantal bedrijven mag dan met een derde toenemen, de beurskapitalisatie van de DAX zou slechts met 8 procent toenemen. De MDAX, de index waarin de Duitse middelgrote bedrijven noteren, kijkt dan weer aan tegen een zware devaluatie. Wanneer de tien grootste bedrijven uit de MDAX naar de DAX promoveren, verliest de index een derde van zijn beurswaarde. Mogelijke promovendi zijn windturbinemaker Siemens Gamesa Renewable Energy , verzekeraar Hannover Re en diagnosticabedrijf Qiagen .

De ingreep zal de index niet noodzakelijk diverser maken. 'Sectoren die nu al sterk staan in de DAX, zoals de chemische en verzekeringsindustrie, zullen nog meer gewicht in de schaal leggen', zegt Kai Lehmann, een analist bij het fondsenhuis Flossbach von Storch. Ook geeft een grotere index geen garantie op betere prestaties. 'Als we de tien grootste midcaps bij de DAX tellen, zou de index in de voorbije drie jaar slechts een magere 0,2 procentpunt beter gepresteerd hebben', aldus Lehman die de nieuwe regels 'veel gedoe over niets' noemt.

Winstgevendheid

Het is de eerste keer sinds 1988 dat de indexregels wijzigen. Het schandaal rond de fintechspeler Wirecard gaf aanleiding tot de hervorming. Het bedrijf zetelde twee jaar lang in de DAX ondanks herhaaldelijke beschuldigingen van fraude en boekhoudkundige onregelmatigheden. Toen het bedrijf als eerste DAX-lid in de geschiedenis failliet ging, groeide de druk om de regels voor de grootste nationale index in Europa te verstrengen.

Een belangrijke verstrenging is de verplichte winstgevendheid voor nieuwkomers, waardoor technologiestart-ups, die in hun eerste jaren veelal verlieslatend zijn, moeilijker toegang krijgen. Bedrijven die toetreden tot de index moeten minstens twee boekjaren een positieve bedrijfswinst rapporteren. 'Die eis kan jonge, snelgroeiende bedrijven ervan weerhouden om de Duitse aandelenmarkt te betreden', aldus Lehmann.

Delivery Hero , dat Wirecard in de DAX-index verving, voldoet niet aan de nieuwe winstvereiste. De maaltijdbezorger kon nog nooit een jaarwinst voorleggen. De maatregel geldt niet voor de huidige leden van de index, dus Delivery Hero kon op het nippertje toetreden.

De opname in referentie-indexen wordt steeds belangrijker
voor bedrijven door de opmars van passieve investeringsfondsen. De verwachting is dat het belegde vermogen in trackers, die automatisch bepaalde indexen volgen, het vermogen in actief beheerde portefeuilles in augustus 2021 overstijgt. Ongeveer 14 miljard euro zit in trackers of ETF's die de Duitse DAX-index volgen, leren cijfers van Bloomberg.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud