Gele hesjes remmen groei champagnegroep Vranken

De protesten van de gele hesjes zetten eind vorig jaar een rem op de champagneverkoop in Frankrijk. ©AFP

Vranken-Pommery Monopole heeft vorig jaar met zijn champagneverkoop 2,3 procent meer omzet behaald, maar het had nog meer kunnen zijn. De gele hesjes gooiden roet in het eten.

De Franse champagnegroep realiseerde vorig jaar een omzet van 300,4 miljoen euro, nagenoeg evenveel als in 2017. Op vergelijkbare basis was er echter 3,8 procent groei. In 2017 telden immers de Listel-wijnen, die dat jaar werden afgestoten, nog voor een half jaar mee.

De omzet uit champagne, het voornaamste product van Vranken-Pommery Monopole, steeg tot 232,6 miljoen euro. Dat is 2,3 procent meer dan in 2017. De groei in Frankrijk werd afgeremd door 'de ongeziene context aan het einde van het jaar'. De protesten van de gele hesjes, waarbij ook de toegang tot shopping centers en supermarkten werd afgesloten, waren ook voor de champagnesector dus een lelijke tegenvaller.

Buiten Frankrijk doen vooral de betere champagnes - de 'exclusieve cuvées - het goed. De internationale groei bij Vranken-Pommery Monopole is vooral sterk in de Benelux, Scandinavië, de Verenigde Staten en Australië.

Een bijzonder sterke omzettoename laten de wijnen uit de Provence en de Camargue optekenen. Hun omzet steeg met 33 procent tot 11,2 miljoen euro. De twee domeinen die hiertoe bijdragen zijn Château La Gordonne en het Domaine Royal de Jarras.

De omzet van porto's, andere Portugese wijnen en schuimwijnen evolueerde ook positief en kwam 13,4 procent hoger uit op 22,8 miljoen euro.

Vranken-Pommery Monopole maakt om 28 maart nabeurs de volledige jaarresultaten bekend.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud