Luxejachten Coucke nemen vlotte start op Milanese beurs

Stichter Giovanni Costantino (rechts) mocht de openingsbel luiden in Milaan.

The Italian Sea Group sloot zijn eerste beursdag in Milaan met 7 procent winst af. Marc Coucke ziet zijn investering in de Toscaanse scheepswerf meteen aandikken.

The Italian Sea Group sloot zijn eerste handelsdag in Milaan af op 5,25 euro. Dat is 7 procent boven de intekenprijs van 4,9 waarmee de Italiaanse jachtenbouwer naar de beurs trok. Die prijs lag in het midden van de eerder vooropgestelde vork.

Op basis van de slotkoers heeft het bedrijf een waardering van 296 miljoen euro. Het is daarmee een stukje kleiner dan beursgenoteerde concurrenten als het Franse Bénéteau (1,2 miljard euro) en het eveneens Italiaanse San Lorenzo (898 miljoen euro).

Marc Coucke is hoeksteeninvesteerder in de Italiaanse beursnieuwkomer. De investeerder telde 26 miljoen euro neer voor een belang van 10 procent. Dat belang is na deze eerste beursdag op papier nu bijna 28 miljoen euro waard. The Italian Sea Group is een van de zeldzame investeringen van Coucke buiten de Benelux. Ook mode-ontwerper Giorgio Armani participeerde bij de beursgang en kocht zich voor 5 procent in.

97 miljoen
opbrengst beursgang
The Italian Sea Group haalde met de beursgang 97 miljoen euro op.

De scheepswerf haalde met de beursgang 97 miljoen euro op. Voor ongeveer de helft, 47 miljoen, gebeurde dat via de verkoop van nieuwe aandelen. De rest waren grotendeels aandelen die de oprichter en CEO Giovanni Costantino verkocht. Costantino maakte naam in de meubel- en designwereld als manager bij Natuzzi. In 2009 nam hij de noodlijdende scheepswerf in het Toscaanse Carrara over, die hij deed groeien via overnames. De rederij boven de merken Admiral, Tecnomar en NCA Refit realiseerde in 2019 een omzet van 84 miljoen euro en een brutobedrijfswinst (ebitda) van 7 miljoen.

Dankzij veranderende reisgewoontes zijn bouwers van plezierboten in trek op de beurs. De concurrenten San Lorenzo en Bénéteau wonnen respectievelijk 60 en 50 procent sinds Nieuwjaar. De wachttijd voor een gepersonaliseerd superjacht bedraagt naar schatting drie tot vier jaar.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud