Nasdaq sluit voor het eerst boven 9.000 punten

De koers van Tesla is de afgelopen maanden sterk gestegen. ©REUTERS

Beleggers waren op tweede kerstdag positief gestemd in New York. Tesla noteerde op een nieuw hoogtepunt. De Amerikaanse consument geeft flink meer online uit.

De Amerikaanse beurzen borduurden voort op het handelsoptimisme van voor de kerstdagen. De VS en China bevestigden onlangs dat ze het eens zijn over een 'eerste fase'-handelsakkoord. Dinsdag zei de Amerikaanse president Donald Trump dat hij het akkoord zou ondertekenen op een officiële ceremonie. Trump liet geen datum weten, al verwachten analisten dat hij het akkoord pas in januari zal ondertekenen. 

Onder de indices was de Nasdaq  de ster van de dag. De graadmeter steeg met 0,8 procent tot 9.022 punten, waarmee het de psychologische grens van 9.000 brak. De techbarometer staat nu op een jaarwinst van meer dan 35 procent. Daarmee heeft de Nasdaq de grootste procentuele jaarwinst van de drie Amerikaanse graadmeters.

De Dow Jones en de S&P500 klommen respectievelijk 0,4 en 0,5 procent.

Tesla

Het aandeel Tesla steeg met 1,3 procent tot 430,94 dollar. Daarmee zette de autoproducent wederom een nieuw record neer.

De afgelopen maanden steeg het aandeel flink nadat - tot ieders verrassing - bleek dat de automaker in het derde kwartaal winst had gedraaid. Daarnaast kon het bedrijf melden dat het voor op schema lag met de bouw van zijn gigafabriek in Shanghai (China) en met de lancering van zijn crossover Model Y.

Ook analist Dan Ives van het beurshuis Wedbush is positief over Tesla. Hij verhoogt zijn koersdoel van 270 naar 370 dollar. Ives behoudt zijn houden-advies voor de producent van elektrische auto's. 

De analist heeft voor het vierde kwartaal veel vertrouwen in de consumentenvraag naar de Tesla Model 3. 'De sterke vraag naar Model 3 in de VS en vooral in Europa zal de resultaten positief beïnvloeden. Daardoor zou de onderneming de doelstelling om in 2019 tussen 360.000 en 400.000 auto's af te leveren moeten halen.

Amazon

De onlinewinkelreus Amazon.com  won terrein op Wall Street, na positieve cijfers van Mastercard over de winkelverkopen tijdens de feestdagen.

Mastercard hield in de periode van 1 november tot en met 24 december de verkopen bij van zowel fysieke als onlinewinkels. Daaruit bleek dat Amerikanen gemiddeld 3,4 procent meer uitgaven. De toename in de onlineverkopen was het meest opmerkelijk: Amerikanen gaven 18,8 procent meer uit in cyberwinkels dan een jaar eerder.

Een ander opvallend cijfer was dat Amerikanen in warenhuizen 1,8 procent minder spendeerden dan vorig jaar. De warenhuizen zagen wel hun onlineverkopen met 6,9 procent toenemen.

Amazon schoot 4,5 procent hoger.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud