Netflix ziet Amerikaan even afhaken

Netflix-CEO Reed Hastings ©EPA

CEO Reed Hastings van de wereldmarktleider in comakijken blijft er rustig bij: 'We concurreren grotendeels met onszelf om ons aanbod zo snel mogelijk te verbeteren'.

Het videostreamingsbedrijf Netflix strikte over het tweede kwartaal van 2021 wereldwijd 1,54 miljoen nieuwe abonnees, leert de driemaandelijkse brief aan de aandeelhouder. Meer dan de 1 miljoen die CEO Reed Hastings zelf vooropgesteld had bij de presentatie van de ontgoochelende resultaten over het eerste kwartaal, maar minder dan analisten verwachtten.

Opvallender: op de Amerikaanse thuismarkt lijkt de groei tot stilstand gekomen, nu er een wildgroei aan streamingdiensten beschikbaar is en de heropening van de economie weer vormen van 'outdoors' entertainment beschikbaar maakt. Netflix zag in Noord-Amerika 430.000 abonnees vertrekken en telt er nu iets minder dan 74 miljoen.

Die thuismarkt doet er toe, ook al zitten bijna twee op drie van de meer dan 200 miljoen abonnees nu elders in de wereld. Noord-Amerika blijft de lucratiefste markt: Netflix genereert per Amerikaan maandelijks 14,54 dollar inkomsten, een stuk meer dan Europa (11,66 dollar), Latijns-Amerika (7,50 dollar) of Azië (9,74 dollar).

Hastings wijt de terugval aan het einde van de pandemische boom in comakijken thuis en het 'traditioneel zwakkere kwartaal in de lente'. In het tweede kwartaal van 2019 zag Netflix ook - toen voor het eerst sinds 2011 - Amerikanen afhaken. 'Sindsdien wonnen we in Noord-Amerika 7,5 miljoen abonneees', klinkt het droogjes.

Hastings toont zich in de - altijd vlot geschreven - aandeelhoudersbrief in typisch combatieve stijl verre van bezorgd over de stokkende groei, die ook de beurskoers na een verschroeiende rit een halt heeft toegeroepen (zie grafiek). Hij verwijst naar de dealkoorts in de sector met de overname van Hollywood-studio MGM door Amazon en fusie tussen Warner Media en Discovery. 'Deze fusies raken onze groei weinig. We voelen er weinig voor om er aan mee te doen'.

Zoals wel vaker benadrukt Hastings dat in het gevecht om 'schermtijd' rivalen als YouTube en Epic Games minstens even belangrijk zijn. Maar de voornaamste rivaal voor Netflix is voor Hastings Netflix zelf. 'We concurreren vooral met onszelf om ons aanbod zo snel mogelijk te verbeteren. Als we dat kunnen, gaan we even goed blijven groeien als de voorbije decennia'.

De fusies in de sector raken onze groei weinig. We voelen er weinig voor om er aan mee te doen
Reed Hastings
Netflix-CEO

Hastings voorspelt voor het zomerkwartaal 3,5 miljoen nieuwe leden. 'Als we dat niveau halen, dan hebben we de afgelopen twee jaar 54 miljoen extra leden gekregen, ofwel 27 miljoen per jaar. Dat is in lijn met onze jaarlijkse groei van voor de coronapandemie.'

De omzet groeide in het tweede kwartaal wel met 19 procent tot 7,34 miljard dollar, vooral aangedreven door een toename van 8 procent in de gemiddelde omzet per gebruiker. De nettowinst per aandeel kwam uit op 2,97 dollar tegenover 1,59 dollar een jaar geleden. Analisten rekenden op een winst per aandeel van 3,16 dollar.

Voor 2021 mikt de groep op een operationele marge van 20 procent tegenover 18 procent in 2020. Hastings: 'We verhogen onze marge ieder jaar met zo'n 3 procentpunten. Soms zitten we er wat boven, zoals in 2020 en soms zitten we er wat onder, zoals in 2021.'

De CEO handhaaft de begin dit jaar uitgesproken prognose dat Netflix over heel 2021 break-even zal draaien in vrije kasstroom en dus geen nood meer zal hebben aan schuldfinanciering. Een trendbreuk voor een bedrijf dat in de productie van massa's comakijkmateriaal jarenlang cash bloedde.

Netflix gaming

Tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers liet Netflix weten dat het zich op de gamingmarkt gooit. De aanwijzigingen dat gaming de volgende stap zou worden in de ontwikkeling van de streamingdienst stapelden zich al enkele maanden op. Vorige maand raakte nog bekend dat Mike Verdu, die eerder voor game-ontwikkelaar Electronic Arts en Oculus van Facebook werkte, de overstap maakte naar de streaminggigant.

Wat de plannen op het vlak van gaming precies zijn, wil Netflix nog niet helemaal prijsgeven. In zijn toelichting bij de bedrijfsresultaten liet Greg Peters, chef product officer bij Netflix, weten dat een deel van de games verbonden zullen zijn met bestaande franchises van Netflix. Hij vertelde ook dat de games geen advertenties of in-gameaankopen zullen bevatten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud