Slack negeert Wall Street met direct listing

©AFP

Slack kiest een ongebruikelijke route voor zijn beursgang: die van de direct listing. Tegenover een klassieke beursintroductie (IPO) scheelt dat een pak uitgaven voor bankiers.

Voor de organisatie van zijn beursdebuut vandaag betaalt Slack een prikje. De specialist in zakelijke chat raamt zijn factuur voor de adviserende banken op 22,1 miljoen dollar. Ter vergelijking: Snap betaalde de banken zowat 100 miljoen dollar voor zijn beursintroductie in 2017. Al hadden de banken toen wel meer werk omdat Snap voor de klassieke IPO koos.

22,1 miljoen
Goedkope beursgang
Slack betaalt zijn bankiers 22,1 miljoen dollar voor zijn beursdebuut. Bij Snap was dat het vijfvoud.

Bij een IPO geeft een bedrijf typisch nieuwe aandelen uit en haalt het vers kapitaal op. Het is de taak van de begeleidende banken om beleggers warm te maken voor de nieuwe aandelen en een introductieprijs vast te leggen. Als onderschrijvers van de nieuwe aandelen nemen de banken het risico op zich dat de aandelen niet verkocht raken.

Luxe

Bij een direct listing geeft een bedrijf geen nieuwe aandelen uit, maar verkopen de bestaande investeerders op de eerste beursdag een deel van hun aandelen aan het publiek. Voor veel bedrijven is dat geen optie omdat ze het verse kapitaal van een IPO broodnodig hebben voor investeringen. Slack heeft de luxe over een goed gespekte balans te beschikken dankzij private kapitaalrondes de voorbije jaren.

Een mogelijk nadeel van een direct listing zijn de wildere koersschommelingen tijdens de eerste beursdagen. Bij een traditionele IPO garanderen de begeleidende banken een stabiele koers door zelf aandelen te kopen of te verkopen bij grote schommelingen. Bij een direct listing hebben vraag en aanbod volledig vrij spel. De New York Stock Exchange (NYSE) zal net voor de start van de handel een ‘referentiekoers’ bekendmaken. Gespecialiseerde marktmakers kunnen die koers dan vergelijken met de koop- en verkooporders om een eerste koers te bepalen.

Verkoopdruk

Nog een verschil met een IPO is dat bij een direct listing de bestaande aandeelhouders niet gebonden zijn aan een ‘lock-up’ waarbij ze gedurende een periode van typisch zes maanden hun aandelen niet mogen verkopen. Bij een direct listing gelden geen beperkingen, wat grote verkoopdruk kan creëren.

Slack is niet de eerste om via een direct listing naar de beurs te gaan. De muziekstreamer Spotify deed het vorig jaar al. Met succes, zodat Wall Street-banken vreesden dat veel bedrijven Spotify’s kostenbesparende voorbeeld zouden volgen. Voorlopig blijkt die vrees onterecht, deels omdat een bedrijf al een brede bekendheid bij beleggers moet genieten om op eigen kracht aandelen te kunnen verkopen op de beurs. Bij een IPO geven de begeleidende banken hun aandelenanalisten gewoonlijk de opdracht het nieuwe aandeel te volgen, wat gegarandeerde aandacht betekent.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect