'Teleurstellend beursdebuut Uber is check met realiteit'

Uber sloot zijn eerste beursdag af met een verlies van bijna 8 procent. ©REUTERS

De taxi-app Uber ging onderuit bij zijn beursdebuut. Dat teleurstellende debuut maakt duidelijk dat beleggers niet langer eender welke prijs willen betalen voor hippe, zwaar verlieslatende technologiebedrijven.

Het was twee uur en 20 minuten wachten op de eerste notering Uber op de beurs van New York. De eerste aandelen van de taxi-app gingen over de toonbank tegen 42 dollar, een daling van 6,66 procent tegenover de introductieprijs van 45 dollar. In tegenstelling tot de gewone beurshandel, spelen menselijke handelaars nog altijd de hoofdrol bij een beursdebuut. Uber bracht 180 miljoen aandelen naar de beurs. Het bedrijf noteert onder de ticker UBER. De introductieprijs van 45 dollar lag al aan de onderkant van de prijsvork van 44 tot 50 dollar.

Het aandeel klokte de eerste beursdag af op 41,57 dollar, een verlies van bijna 8 procent tegenover de introductieprijs. ‘De recente beurscorrectie heeft de appetijt voor de beursgang ondermijnd. Uber trekt naar de markt in de slechtste beursweek van het jaar’, legt een handelaar uit. Daarnaast trok de forse correctie van de concurrent Lyft de introductieprijs naar beneden. Lyft schitterde eerder dit jaar op zijn eerste beursdag, maar noteert intussen al een derde lager.

Ondanks de lager dan verwachte introductieprijs, is Uber met een waardering van 82 miljard dollar (aan de introductiekoers) en een opgehaald bedrag van 8,1 miljard dollar aan nieuwe aandelen de grootste beursgang sinds die van de Chinese onlineretailer Alibaba in 2014. Die plaatste toen voor 25 miljard dollar aandelen bij beleggers. De beurswaarde is zowat even groot dan die van de twee grootste Amerikaanse autobouwers, General Motors en Ford, samen.

'Astronomisch bedrag'

Bij de eerste beursplannen in oktober rekenden sommige analisten zelfs op een waardering van 120 miljard dollar voor Uber. Toch is de huidige waardering volgens veel analisten nog altijd erg hoog. Sommigen maken zelfs een vergelijking met de dotcomgekte eind jaren negentig. 

Noch Uber, noch zijn rivaal Lyft geeft zelfs al een indicatie wanneer ze ooit winstgevend zullen worden.
John Colley
Vicerector Harwick Business School

'Een astronomisch bedrag voor een taxi-app die vorig jaar nog 3 miljard dollar verlies leed', zegt vicerector John Colley van de Warwick Business School. 'Er is weinig om die waardering te ondersteunen. Noch Uber, noch zijn rivaal Lyft geeft zelfs al een indicatie wanneer ze ooit winstgevend zullen worden. Uber heeft de voorbije vier jaar 12 miljard dollar cash verbrand door klanten goedkope ritten aan te bieden en bonussen te geven aan actieve chauffeurs. Op een bepaald moment zal de markt het beu worden om die geldverslindende initiatieven te financieren. Maar als Uber dat niet blijft doen, zullen klanten en chauffeurs snel naar concurrenten overstappen.'

De huidige boekhoudregels zijn niet aangepast aan de digitale bedrijfswereld, met steeds meer immateriële activa.
Koen De Leus
Hoofdeconoom BNP Paribas Fortis

Ook hoofdeconoom Koen De Leus van BNP Paribas waarschuwt voor de waarderingen van hippe technologiebedrijven: 'Het waarderen van technologiegoden resulteert uit het betere nattevingerwerk. De huidige boekhoudregels zijn niet aangepast aan de digitale bedrijfswereld, met steeds meer immateriële activa. Die onduidelijkheid heeft als gevolg dat bij een volgende beurscrash de kans op een zware kater voor investeerders in sommige van deze ‘unicorns’ groot is.'

Al vindt niet iedereen de prijs overdreven. Verschillende beurshuizen kwamen deze week met de eerste koersdoelen. Zowat de helft hanteert een, koopadvies, met als hoogste koersdoel 68 dollar.

CEO Dara Khosrowshahi van Uber geeft zijn werknemers intussen de raad om niet teveel te focussen op de beurskoers van het bedrijf. 'Fixeer jullie niet op de stemming van de aandelenmarkten. Denk op de lange termijn. En besef ook dat iedereen nog meer naar ons zal kijken nu we een publieke onderneming zijn geworden', schreef hij vandaag in een brief aan het personeel. 'We zullen nog harder moeten werken, nu alle ogen op ons gericht zijn.'

'Amazon van de mobiliteit'

We willen van Uber de Amazon van de mobiliteit maken.
Dara Khosrowshahi
CEO Uber

In een interview aan de zakenzender CNBC zei Khosrowshahi dat hij van Uber de Amazon van de mobiliteit wil maken. Alle cashflows zullen worden geherinvesteerd in groei, waarbij winstgevendheid de eerstkomende jaren geen prioriteit is.

De beursgang maakt alvast enkelen miljardair. Oprichters Travis Kalanick en Garrett Camp hebben na de beursgang nog respectievelijk 6,7 en 4,6 procent van de aandelen in handen. Hun belangen zijn respectievelijk 5,1 en 3,5 miljard dollar waard. Kalanick moest in 2017 opstappen wegens een reeks schandalen, nadat de rest van de raad van bestuur zijn ontslag had geëist als ceo. Kalanick was vandaag niet uitgenodigd door Uber om op het podium de openingsbel mee te luiden. Toch daagde hij op de beursvloer op, nadat hij samen met zijn vader in een Uber-taxi was afgezet. Kalanick zetelt nog wel als bestuurder bij Uber.

Ook de allereerste werknemer, Ryan Graves, mag zich in de handen wrijven. Toen Kalanick iemand zoch, stuurde hij een gelukkige tweet: 'Hier is een tip. Email me'. Hij bezit dankzij zijn jarenlange trouwe dienst nog 1,9 procent van Uber, goed voor 1,4 miljard dollar. Hij was ook even ceo in 2010. Intussen is hij opgestapt en verhuisde hij naar Hawaï, van waaruit hij onder meer investeert in de meditatie-app Calm en de brouwerij Fort Point Beer Company in San Francisco.

De overige grote aandeelhouders zijn institutionele beleggers, met op kop de Japanse technologieholding Softbank van Masayoshi Son, de durfkapitaalgroep Benchmark, het Saudische staatsinvesteringsfonds en Google-holding Alphabet. Bij de beursgang kocht ook het online-betaalbedrijf PayPal voor een half miljard dollar nieuwe aandelen van Uber.

In ons land is Uber actief met taxidiensten, deelfietsen en maaltijdbezorging. Lees hier alles over Uber in enkele grafieken.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect