Tesla sluit 10 procent hoger

©REUTERS

Wall Street ging lager. Tesla kreeg een adviesverhoging van Morgan Stanley. Boeing mag weer met zijn 737 MAX in de lucht.

De Amerikaanse beurzen gingen lager. De industriegraadmeter Dow Jones sloot 1,2 procent lager, de brede graadmeter S&P500 zakte ook 1,2 procent en de technologiebeurs Nasdaq sloot met 0,8 procent in het rood.

Tesla

Analyse Tesla door Bas van der Hout

Het aandeel Tesla is ruim 10 procent hoger gesloten nadat analist Adam Jones van Morgan Stanley zijn advies voor de elektrische autofabrikant had verhoogd van 'houden' naar 'kopen' voor het eerst in meer dan drie jaar. Zijn koersdoel gaat maar liefst 50 procent hoger tot 540 dollar, wat nog 22 procent opwaarts potentieel geeft voor het aandeel.

Om de potentiële toekomstige winsten beter in te schatten zegt Jones nu ook de software-gerelateerde diensten meerekent bij zijn voorspellingen. Doordat het aantal Tesla's in de wereld volgend jaar richting de 2,1 miljoen gaat denkt hij dat 'een meer diepgaand begrip van de toekomstige omzetstromen die elke auto oplevert' nu nodig is voor prognoses.

De U-turn die de analist maakt volgt op het nieuws dat de elektrische automaker vanaf 21 december in de S&P500 wordt opgenomen.

De vele trackers (beursgenoteerde beleggingsfondsen) die S&P500 schaduwen zullen het aandeel moeten kopen omdat ze anders de index niet goed meer zouden weerspiegelen. Om een idee te geven: alleen al in de SPDR (beursticker: SPY), de tracker waarmee je in één muisklik de S&P50-korf kunt kopen, hebben beleggers al 320 miljard dollar gestopt. Het lijdt dus weinig twijfel dat de entree voor miljarden dollars 'technische' kooporders in beweging zet.

Naar verwachting wordt Tesla een van de tien grootste bedrijven in de S&P500, met een gewicht boven 1 procent, ergens tussen het gewicht van Johnson & Johnson en Procter & Gamble. Tesla is de grootste nieuwkomer ooit in de geschiedenis van de S&P500-index.

Boeing

De Amerikaanse luchtvaartdienst FAA heeft het vliegverbod voor de Boeing 737 MAX opgeheven. Na grondige software-aanpassingen en mits aangepaste training van de piloten mag het toestel weer het luchtruim kiezen.

De 737 MAX, het best verkopende toestel van Boeing , stond 20 maanden wereldwijd aan de grond na twee fatale crashes kort na het opstijgen. De piloten slaagden er telkens niet in de computergestuurde opstijgprocedure onder controle te krijgen.

De problemen voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer zijn echter nog lang niet van de baan. Er is heel veel imagoschade, bestellingen werden geannuleerd, productieritmes dienden aangepast en er lopen ook rechtszaken tegen Boeing. De problemen zijn nog veel erger geworden door de ongeziene crisis in de luchtvaart die de coronapandemie heeft veroorzaakt.

De terugkeer van de MAX zal geleidelijk gebeuren. Luchtvaartmaatschappijen moeten de toestellen, die maandenlang stilstonden, grondig checken, de volledige door de FAA opgelegde aanpassingen doen en hun piloten trainen. En de vliegtuigen ook weer een plaatsje geven in hun – nog steeds sterk uitgedunde – vluchtschema’s.

Het aandeel ging ondanks het goede nieuws 3,2 procent lager.

Pfizer

Nóg meer goed vaccinnieuws. Pfizer laat weten dat zijn coronavaccin volgens de laatste onderzoeken 95 procent van de proefpersonen beschermt tegen het coronavirus. Daarmee is het vaccin van de farmagroep nu net zo effectief als die van Moderna (die maandag met gunstige onderzoeksresultaten kwam).

Daarmee is het vaccin dus nog effectiever dan eerder gedacht (eerder meldde het bedrijf een beschermingsgraad van 90 procent). Dat is zeer goed nieuws voor aandelen in de 'oude economie' die in tegenstelling tot de hippe techbedrijven wel veel last hebben van de gevolgen van de coronapandemie. Er is steeds meer licht te zien aan het einde van de tunnel.

Pfizer won 0,8 procent.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud