Tesla-Tsunami in aantocht

©AFP

De toevoeging van Tesla tot de S&P500 zal tot 72,7 miljard dollar aan transacties leiden.

Tesla zal in één keer worden toegevoegd aan de brede graadmeter S&P500, en niet in verschillende schijven. Zo kan op die dag - 21 december - 72,7 miljard dollar aan transacties plaatsvinden. Dat zou het grootste aantal transacties ooit zijn bij een toevoeging aan de brede graadmeter. Het record voor een herindeling van de index ligt op 50 miljard dollar. Tesla is het grootste bedrijf dat ooit is toegevoegd aan de S&P500.

Beursrally: 'Ik heb de Tesla-boot gemist'

Het grote aantal transacties is het gevolg van de grote markt voor trackers die de laatste jaren is ontstaan. Die fondsen, die de brede Amerikaanse graadmeter volgen, imiteren de S&P500 zo goed mogelijk (de tracker dient als surrogaat voor de werkelijke index), waardoor die partijen het aandeel Tesla massaal kopen op de dag van toevoeging.

Het aantal transacties gaat niet enkel over de aankopen van het aandeel Tesla. Omdat Tesla een groot gewicht krijgt in de beursbarometer - de beurswaarde van het bedrijf is 550 miljard dollar - moeten fondsen massaal niet-Tesla-aandelen in de S&P500 verkopen. Er wacht dus een vloedgolf aan transacties.

Waardering

Het nieuws dat Tesla een zitje krijgt in de prestigieuze beursgraadmeter heeft tot een forse koerswinst geleid. Sindsdien noteert het aandeel 43 procent hoger. De waarderingen van het bedrijf waren al stevig opgelopen. Het aandeel is over heel 2020 met bijna 600 procent gestegen, een verzevenvoudiging.

De forse waardering is terug te zien in de koerswinstverhouding die 262 keer de verwachte winst van 2020 bedraagt. Analisten bestempelen het aandeel vaak als duur. Toch blijven de Robinhoods - de jongste generatie beleggers die dol is op techaandelen - het aandeel gretig inkopen. Zij geloven dat Tesla de automarkt voor een belangrijk deel gaat overnemen en zijn bereid daar zeer hoge bedragen voor neer te tellen.

Analyse Tesla door Bas van der Hout

Tesla is er als eerste in geslaagd om met de bouw van elektrische auto's winst te maken. Dat moeten de Europese autobouwers - die hun achterstand op het bedrijf proberen in te halen - nog bewijzen.

De kunst van Tesla zit hem erin dat het steeds beter in staat is de kosten van zijn accu's - een belangrijk en duur onderdeel in elektrische auto's - naar beneden te halen. Op de jaarlijkse Battery Day van de onderneming liet CEO Elon Musk weten dat hij verwacht dat de kosten voor het maken van de batterijen tegen 2023 met 56 procent zijn gedaald, een mededeling die beleggers in toeleveranciers van batterijproducenten als Umicore zorgen baart. Daardoor denkt Musk tegen dan een auto op de markt te kunnen brengen voor 25.000 dollar.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud