Uber-beursavontuur niet voor hartlijders

Uber heeft volgens Morningstar een 'slotgracht' tegen potentiële concurrenten. ©Bloomberg

Uber tekent vrijdag voor de grootste beursgang van het jaar. Maar hoe robuust is het aandel? analisten zien dat het taxibedrijf zich kan beschermen tegen concurrenten, maar er zijn ook risico's.

Vandaag is de dag waar de financiële wereld al jaren naar uitkijkt.  Uber, de unicorn der unicorns, trekt eindelijk naar de New York Stock Exchange. Maar door de beursonrust wegens de oplopende handelsspanningen en de crash van de kleine rivaal Lyft, die recent naar de beurs trok, wordt het bang afwachten voor de eerste koersvorming.

Veel geluk heeft Uber niet. Al jaren is sprake van een beursgang, en net in een week waarin Wall Street turbulentie voelt door de handelsruzie tussen president Donald Trump en China is de entree gepland.Bovendien publiceerde het Amerikaanse Lyft begin deze week resultaten die niet konden overtuigen.

Totale potentiële markt voor Uber

Uber had een prijsvork van 44 tot 50 dollar per aandeel aangekondigd. Volgens Amerikaanse mediaberichten gisterenavond legt Uber de introductieprijs op 45 dollar, aan de onderkant van de prijsvork dus. Dat zou neerkomen op een beurswaarde van 82 miljard dollar. Vorig jaar was nog sprake van een waardering boven 100 miljard. 

Volgens bronnen dicht bij het persagentschap Bloomberg wil Uber te allen prijze een Lyft-scenario vermijden. Dat aandeel noteert kort na de beursgang al een kwart lager. Uber zou daarom tegen een ‘conservatieve’ prijs naar de beurs trekken.

Maar hoeveel is Uber eigenlijk waard? Analistenrapporten zijn er nog niet. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Morningstar maakt er wel een gewoonte van om belangrijke bedrijven al voor de beursgang te analyseren. Het schat de ‘faire waarde’ van het aandeel op 58 dollar of een beurswaarde van 110 miljard.

Concurrentie

Volgens analisten Ali Mogharabi en Julie Bhusal Sharma heeft Uber een ‘smalle slotgracht’ om zich te beschermen tegen potentiële concurrenten. Die bescherming is hard nodig, want het onderzoeksbureau denkt dat de taxi-app pas in 2024 zwarte cijfers optekent.

Uber profiteert volgens de analisten van zogenaamde netwerkeffecten. Die leiden ertoe dat een product of dienst meer waarde krijgt, als een groter aantal mensen het gebruikt. Door met promoties meer chauffeurs aan te trekken verbetert de dienstverlening aan de klant (bijvoorbeeld een kortere wachttijd), wat meer klanten verleidt en het aantal afgenomen ritten de hoogte in stuwt.

Lyft profiteerde van reputatieverlies Uber

Door de grotere vraag rijden chauffeurs minder vaak met een lege auto, wat dan weer meer chauffeurs lokt, zodat een soort vliegwieleffect ontstaat. Net daarom vindt het taxibedrijf het geen probleem om in de beginjaren verlies te draaien. Het probeert met promoties eerst zoveel mogelijk gebruikers aan zich te binden, zodat het de beste service van alle apps kan bieden. Pas daarna verhoogt Uber de prijzen, zodat het winst kan maken.

Groeimarge

Morningstar becijferde de groeimarge. De analisten verwachten dat de totale potentiële markt van Uber de komende vijf jaar jaarlijks met 24 procent groeit. Ze denken dat de potentiële markt van het bedrijf in 2023 een omvang van 740 miljard dollar heeft. Uber is niet alleen te vinden op de markt voor taxi’s. Zo verzorgt het het vervoer van maaltijden, biedt het alternatieven voor openbaar vervoer en is het actief in het vrachtvervoer.

Maar Morningstar ziet ook risico’s. De verzorger van taxiritten heeft behoorlijk wat kosten moeten maken om zijn platform te ontwikkelen. Normaliter maken hoge startkosten het moeilijker voor andere bedrijven om toe te treden, maar dat biedt voor Uber geen echte bescherming.

Volgens de analisten hebben grote techbedrijven als Alphabet (het bedrijf boven Google) genoeg kapitaalkracht om eenzelfde business op te starten.

Daarnaast is er het probleem dat er geen hoge overstapkosten zijn voor chauffeurs noch gebruikers, waardoor het eenvoudig is over te lopen naar een concurrent als Lyft. Dat gebeurde in februari 2017, toen Uber reputatieschade leed omdat het onder andere een immigratiedecreet van Trump leek te steunen. Morningstar plakt dan wel een forse waarde op het aandeel, maar dat is duidelijk niet voor hartlijders.

Lees meer in ons dossier 'Onder de motorkap van Uber'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect