Advertentie

Universal Music schiet bijna 40 procent hoger bij beursdebuut

Taylor Swift zit in de portefeuille van Universal. ©Photo News

Beleggers waarderen de grootste platenmaatschappij ter wereld op 46 miljard euro.

Beleggers die geen aandeelhouder zijn van het Franse mediaconcern Vivendi, kregen dinsdag voor het eerst de kans om aandelen te kopen van Universal Music Group, kortweg UMG , dankzij de beursgang in Amsterdam. En ze deden dat in grote getale.

Het aandeel steeg bij opening prompt naar 25,8 euro, of 38 procent meer dan de referentieprijs van 18,5 euro. Het sloot af op 25,10 euro. Bij de referentieprijs die maandagavond door Vivendi werd vastgesteld, was Universal een slordige 33 miljard euro waard. Door de koerssprong dinsdag is dat al 46 miljard.

Vivendi sloot dinsdag op 10,50 euro, tegenover een slotkoers van 31,53 euro maandag. Het gaat om een afgeslankt Vivendi waarin het belang in UMG is teruggevallen van 70 naar 10 procent. Vivendi keerde het belang van 60 procent uit via een fiscaalonvriendelijk speciaal dividend.

UMG is een buitengewone kans
JPMorgan

JPMorgan noemt Universal ‘een buitengewone kans' en kleeft er een waarde van 54 miljard euro op. De redenering achter die forse waardering is tweeledig. Enerzijds is er het feit dat streaming geweldig rendabel is voor de labels. Twee derde van de omzet van de streamingdiensten stroomt naar de rechtenhouders. Universal is de groep boven muzikale kleppers als Billie Eilish, Taylor Swift, Lady Gaga, Bob Marley, The Beatles, Drake, Ariana Grande en Tourist LeMC. Daarnaast is streaming een jonge manier van muziekconsumptie die volgens experts nog veel potentieel heeft.

'De beleggersdag die UMG onlangs hield, onderstreepte de krachtige positie die de onderneming heeft in de muziekindustrie en markeert de sterke huidige groeitrends', zeggen de analisten van Morgan Stanley.

Minder kosten bij streaming

Fondsbeheerder Quirien Lemey van vermogensbeheerder Decalia merkt op dat streaming zeer rendabel is. 'Als je fysieke cd's verkoopt, moet je kosten maken. Natuurlijk aan de cd zelf, maar je moet ze ook verschepen en winkeliers een deel van de marge geven. Die kosten vallen nu allemaal weg, waardoor streamingdiensten zeer winstgevend zijn.'

De essentie

  • Talrijke beleggers grijpen de kans aan om aandelen te kopen van een dominante speler in een oplevende muziekindustrie.
  • Universal Music Group (UMG) wordt door analisten als een winnaar beschouwd omdat het meer artiesten en hits in zijn portefeuille heeft dan rivalen als Sony en Warner Music.
  • Toch zijn er ook risico's, zoals de groeiende macht van spelers als Apple Music en Spotify.

Maar Lemey ziet ook nadelen aan streaming. 'Het was eerder nog winstgevender om een volledige cd online te verkopen. Ook dan vallen veel kosten weg, maar dan kopen klanten in ieder geval je volledige cd. Nu luisteren ze maar naar een paar nummers en dat leidt tot minder inkomsten. Als je in die bedrijven belegt, moet je er vanuit gaan dat streaming nog veel groter wordt en dat streamingdiensten nog veel meer cash zullen uitkeren aan platenmaatschappijen.'

Risico's

Als een artiest als Taylor Swift zich niet goed behandeld voelt, kan ze een rel veroorzaken. Dat is een risico.
Quirien Lemey
Fondsmanager bij Decalia

Op lange termijn ziet de fondsmanager ook risico's. 'Als grote spelers als Spotify en Apple Music nog meer groeien en zo een groot deel van het marktaandeel innemen, kan het zijn dat platenlabels minder macht krijgen. Het gevolg kan dan zijn dat een speler als Spotify een nieuwe deal sluit waarbij het minder betaalt aan platenmaatschappijen. Maar ik schat dat risico niet zo hoog in omdat zowel de streamingdiensten als de platenmaatschappijen oligopolies (een klein aantal bedrijven dat de hele markt bezet, red.) zijn.

De topartiesten als Taylor Swift die onder UMG vallen, zijn volgens Lemey aan de ene kant een zegen, maar aan de andere kant ook een risico. 'Iemand als Taylor Swift heeft heel veel volgers en is daarnaast behoorlijk mondig. Als ze zich niet goed behandeld voelt, kan ze een rel veroorzaken, zoals ze dat al eens heeft gedaan.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud