Advertentie

Volkswagen, van paria tot beurslieveling

De recente, volledig elektrische ID3 van Volkswagen. ©REUTERS

Terwijl de forse stijging van het aandeel Tesla dit jaar is gestopt, ging Volkswagen 50 procent hoger. Analisten verklaren de forse stijging.

De snelle opkomst van Tesla en de elektrische auto was lang een monster dat de andere autobouwers niet echt in de ogen durfden te kijken. Daar komt nu verandering in. Volkswagen opent met CEO Herbert Diess frontaal de aanval op Tesla en gaat all-in op elek­tri­fi­catie.

Volkswagen het nieuwe Tesla?

Dat beleggers dat een goed idee vinden, blijkt uit de beurskoers. Deze week ging de koers al 18 procent hoger, waardoor Volkswagen dit jaar al 50 procent hoger noteert. 'Het grote nieuws van de week was dat Volkswagen zijn eigen batterijen gaat ontwikkelen', zegt Nico Inberg, analist van het online beursmagazine De Aandeelhouder. 'Daarmee toont de autobouwer dat hij de transitie naar elektrisch heel serieus neemt.'

De aanpak van Volkswagen is een gamechanger. Het wil alles goed aanpakken. De elektrische auto, de batterijen maar ook het laden.
Nico Inberg
Analist bij De Aandeelhouder

Ook ACTIAM-beursanalist Corné van Zeijl ziet de beleggersinteresse toenemen. 'Er was lang een publieke storm rond het aandeel. Dat kwam door de emissieschandalen en problemen rond deugdelijk bestuur. Daardoor zijn veel beleggers weggetrokken. Maar nu het bedrijf een nieuwe start maakt met elektrische auto's, zie je die groep investeerders terugkeren. Daarnaast zie je een tweede groep beleggers die interesse heeft omdat dit weleens het nieuwe Tesla kan worden.'

Schaalvoordelen

Volgens Inberg zet Volkswagen vol in op schaalvoordelen bij de productie van batterijen. 'Het wil een batterij maken die in 85 procent van zijn auto's past. De onderkant van de auto's wil het gelijkaardig maken, zodat de groep verschillende types auto's rond dezelfde batterij kan bouwen. Zo kunnen de fabrieken snel switchen tussen modellen.'

Volkswagen gaat de komende jaren zes batterijfabrieken bouwen. In 2023 begint de productie van de nieuwe soort batterij. De groep verwacht dat door schaalvoordelen de prijs van een batterij met 50 procent zal afnemen en de actieradius met 30 procent zal toenemen.

Van Zeijl wijst erop dat de recente, volledig elektrische ID3 van Volkswagen van goede kwaliteit is. 'UBS heeft voor een rapport de auto helemaal uit elkaar gehaald en concludeerde dat die kwalitatief beter is dan de elektrische auto's van de andere traditionele autobouwers.'

Snelle laadpunten in heel Europa

Volgens Inberg is de aanpak van Volkswagen een gamechanger. 'Tot nu wilden vooral overheden de bouw van elektrische auto's stimuleren. Nu een autofabrikant echt gaat pushen, wordt het een ander verhaal. Volkswagen wil alles goed aanpakken. De elektrische auto, de batterijen maar ook het laden. Zo gaat het samenwerken met het oliebedrijf BP om in heel Europa snelle oplaadpunten neer te zetten.'

Tegen 9 keer de verwachte winst voor 2021 is Volkswagen nog altijd niet duur.
Corné van Zeijl
Analist bij ACTIAM

Dat laatste is volgens Inberg essentieel. 'Veel mensen twijfelen nog om een elektrische auto te kopen. Ze vragen zich af of ze wel op vakantie kunnen met die auto, omdat ze niet weten of ze in Spanje of Frankrijk nog kunnen tanken.'

Inberg denkt dat op de waardering van het aandeel nog rek zit, ondanks de stevige stijging. 'Als de plannen van Volkswagen slagen, kan het aandeel nog een stuk verder omhoog.' Ook van Zeijl lijkt positief. 'Met een waardering van 9 keer de verwachte winst voor 2021 is het aandeel niet duur.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud