Wall Street: rode lippenstift, zwarte lingerie

Estée Lauder verrast met een rood cijfer, Victoria's Secret met een zwart. ©Hahn Lionel/ABACA

Twee 'vrouwelijke' aandelen stonden in het voetlicht op een vlak Wall Street. Terwijl Estée Lauder onverwacht in het verlies dook, verraste de moeder van Victoria's Secret met zwarte cijfers.

In Europa hadden de beurzen een offday. Wall Street hield de voeten wel droog. Aanvankelijk wogen sombere Fed-notulen en een plotse stijging van het aantal steunaanvragen op het sentiment. In het midden van de sessie verbeterde de stemming. Tesla rondde voor het eerst de kaap van 2.000 dollar en bezorgde Nasdaq een slotwinst van 0,5 procent. De Dow Jones en de brede S&P500-sloten met kleinere winsten .

Twee bedrijven die zich richten op een vrouwelijk doelpulbiek sprongen in het oog aan de beide uitersten van de tabelhelften. Estée Lauder loopt een blauwtje na een cijferrapport dat veel slechter was dan verwacht.

Het cosmeticamerk zag zijn omzet in de VS halveren. Veel winkels bleven dicht door de lockdowns en de onlineverkoop kon die terugval niet compenseren. Het moedermerk boven MAC en Bobbi Brown zag vooral de vraag naar make-up en parfums instorten. Een direct gevolg van het coronavirus. Wie draagt nog lipstick onder een mondmasker? Wie doet er nog een geurtje op als je de hele dag thuiswerkt?

Onder de streep kwam het bedrijf uit op een verlies van ruim 460 miljoen dollar, tegen 160 miljoen euro winst in dezelfde periode vorig jaar. Estée Lauder kondigt aan 2.000 jobs te zullen schrappen en winkels te sluiten. In ons land heeft het bedrijf een grote vestiging in Oevel bij Westerlo.

Dat voornemen is onvoldoende om de koers te stutten. Estée Lauder keldert met 7 procent en is de sterkste daler binnen de S&P 500.

L Brands

Koploper in de S&P 500 is L Brands. Het moederbedrijf boven het lingeriemerk Victoria's Secret verraste de markt door wel zwarte cijfers neer te zetten dankzij een boost in de onlineverkoop. Analisten hadden op een kwartaalverlies gemikt.

L Brands nam door de coronacrisis afscheid van 850 medewerkers en besloot een aantal Victoria's Secret-winkels onherroepelijk te sluiten.

L Brands rukt met 5 procent op.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud