Advertentie

Wall Street: voedingsreuzen rekenen hogere kosten vlotjes door

Hogere prijzen en grotere bestellingen stuwden de omzet en winst bij McDonald's. ©BELGAIMAGE

Coca-Cola, Kraft en McDonald's tonen in hun kwartaalrapporten de kracht van hun prijszettingsmacht.

Voor de superbelegger Warren Buffett is het een van de belangrijkste afwegingen in zijn investeringsbeslissingen: prijszettingsmacht. Kraft Heinz toont donderdag dat het zijn grootaandeelhouder daarin niet teleurstelt. De voedingsreus kan de stijging van de prijzen voor voedingsgrondstoffen vlot doorrekenen aan klanten. Op basis van een sterkere prijszetting voor sauzen en voorverpakte maaltijden verhoogt het bedrijf uit Chicago zijn winstverwachting voor dit jaar.

De ketchupmaker verwacht dat de operationele winst (ebitda) dit boekjaar boven 6,2 miljard dollar ligt. Eerder ging hij uit van minstens 6,1 miljard dollar.  

'We merken ook dat de consumptie van kant-en-klaarmaaltijden aanhoudend sterk blijft, ook na corona', zegt CEO Miguel Patricio.

De megamerken zijn veel immuner voor grondstofschommelingen dan kleine spelers, bewijst ook Coca-Cola . De drankenreus kon in reactie op de hogere grondstoffenprijzen eveneens zijn prijzen opvoeren. Hij merkt daarnaast een toegenomen 'on-the-go'-consumptie, die uitmondde in een hoger dan verwachte winst en omzet. De winst per aandeel kwam voor het kwartaal dat eindigde op 1 oktober uit op 2,5 miljard dollar of 57 cent per aandeel. Dat is bijna de helft meer dan vorig jaar. De omzet ging 16 procent hoger naar 10,04 miljard dollar, comfortabel boven de verwachtingen van analisten (9,75 miljard). 

Ook een derde Amerikaans vlaggeschip uit de voedingssector kan scoren met beter dan verwachte cijfers: McDonald's De omzet steeg met 14 procent naar 6,2 miljard dollar. Analisten hadden slechts op 6,04 miljard dollar gerekend.

McDonald’s profiteerde van de versoepelde coronamaatregelen en de massale heropening van restaurants, maar ook van hogere prijzen, grotere bestellingen en nieuwe items op de menukaart. Bovendien lokte de ‘Famous Orders’-campagne, waarbij popsterren als de Zuid-Koreaanse boysband BTS en de rapper Saweetie betrokken waren, meer bezoekers naar de restaurants.

De nettowinst klom met 22 procent naar 2,15 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel kwam uit op 2,76 dollar, wat eveneens beter is dan verwacht (2,46 dollar).

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud