Zwak licht bij Signify

Signify gaat lager na slecht kwartaalrapport. ©REUTERS

Het aloude gloeilampje, de kasgeldkoe van het bedrijf, laat het afweten. De lampengroep stelt de verwachtingen neerwaarts bij.

De Nederlandse maker van led- en gloeilampen Signify heeft het moeilijk, dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal.

De omzet daalde met 5 procent tot 1,5 miljard euro, terwijl analisten rekenden op een daling met 4 procent. De brutobedrijfswinst exclusief de afschrijvingen nam een duik met 3,4 procent naar 169 miljoen euro. Ook dat was slechter dan verwacht, de markt hield rekening met een daling tot 175. De brutomarge zakte naar 11 procent.

De kasgeldkoe van het bedrijf is nog steeds het nostalgische gloeilampje, goed voor tweederde van het totale resultaat van de lampengroep. Maar de koe is wel aan het vermageren. De omzet in de gloeilampentak stortte met en kwart ineen en de brutobedrijfswinst exclusief afschrijvingen viel zelfs met 40 procent.

De groeitak voor Led-verlichting zag de groei vertragen. De omzet steeg maar met 1 procent.

Vooruitzichten

De lampengroep stelde daarnaast de verwachtingen bij. Voor 2019 verwacht het niet langer een omzetgroei van 2 tot 5 procent, maar een vlakke ontwikkeling. Het denkt verder dat de brutomarge tussen de 10,3 en de 10,6 procent zal liggen, waar het eerder uitging van een marge van tussen de 11 en de 13 procent. 

Analist Edwin de Jong van NIBC is niet verbaasd over de slechte cijfers. 'We zeiden bij de resultaten over het eerste halfjaar al dat het heel erg lastig zou worden voor Signify om de groeidoelen voor de omzet en marge te halen. De huidige vooruitzichten van het bedrijf zijn meer realistisch.'

Signify nam initieel een duik van 4,6 procent. Inmiddels is het aandeel al wat hersteld, het verliest nu 1,5 procent.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud