Advertentie

Adidas-Nike: 2-0

Ook de Amerikaanse beleggers verslikten zich - even - in de wanbetaling van een Portugese financiële groep én nieuwe signalen dat het economisch herstel in de eurozone slabakt. 

De Dow Jones zakte in de ochtendhandel meer dan 1 procent. Maar dat vonden beleggers wat overdreven, de sterindex beperkte het verlies bij slot tot 0,4 procent.

Mede omdat de Amerikaanse economie, in tegenstelling tot de Europese, wel goede papieren kan voorleggen. De Amerikaanse aanvragen voor een werkloosheidsuitkering daalden vorige week tot het laagste punt sinds de jongste recessie (2007-2009) en de aantrekkende groothandelsvoorraden in mei doen hopen dat de economie in het tweede kwartaal vaart won na het zwakke winterkwartaal.

Binnen de Dow slikt Nike een verlies van 1,5 procent tot 77,50 dollar. De sportartikelengigant moet met leden ogen toezien dat geen enkel van zijn tien teams op het WK, waaronder favoriet en gastland Brazilië, de finale heeft gehaald. Zowel Duitsland als Argentinië wordt gekleed door grote rivaal Adidas.

Bovendien zijn ook de pakjes van de scheidsrechters van Adidas en leveren de Duitsers ook de bal, de ‘brazuca’ - zoals op alle voorgaande WK’s sinds 1970. Het wordt met andere woorden over heel de lijn een Adidas-finale.

Vraag is voorts in hoeverre de 7-1 nederlaag van het gastland zal wegen op de verkoop van de Nike-truitjes van de ‘gele kanaries’. Analisten verwachten slechts een lichte impact. Adidas kan ondertussen uitpakken met de truitjes van James Rodriguez (Colombia) en Thomas Müller (Duitsland), de smaakmakers en topscorers van het tornooi.

Op Nasdaq beleeft Potbelly (10,97 dollar, -25%) zijn slechtste beursdag sinds zijn beursgang negen maanden geleden. De koers zakt daarmee voor het eerst onder de introductieprijs van 14 dollar. Vorig jaar was Potbelly met een rendement van 73 procent nog één van de beste beursdebutanten van 2013. Op de eerste beursdag schoot het aandeel met 119 procent omhoog. Sindsdien gaat het alleen maar bergaf. De nieuwe broodjes met minder calorieën kannibaliseren de verkoop van de andere broodjes. Dat resulteert in teleurstellende omzet- en winstcijfers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud