Amazon.com: maal 630 in 20 jaar

Het Amazon van Jeff Bezos: eind 2001 afgeschreven als zoveelste geflopte dotcommer, nu met 460 miljard dollar 's werelds waardevolste retailer ©AFP

Wie exact 20 jaar geleden op de beursgang van Amazon.com intekende, verdiende 630 keer de inleg terug. Wel ten koste van een zenuwslopende achtbaanrit.

Dag op dag 20 jaar geleden debuteerde Amazon.com op Nasdaq. Toen nog een verlieslatende online boekhandel met een jaaromzet van 16 miljoen dollar, nu een mastodont van een 'Everything Store' die met 341.000 werknemers in 2016 95 miljard dollar omzet en 16 miljard cashflow draaide.

Het debuut op 15 mei 1997 was euforisch: het aandeel van de ultieme dotcommer steeg prompt 30 procent tegenover de intekenprijs van 18 dollar. Maar wie snel winst nam, was de pineut. De belegger die rustig 20 jaar bleef zitten, verdiende zijn inleg 630 keer terug

Klik hier indien de grafiek niet zichtbaar is.

Wie op 15 mei 1997 1.800 dollar neertelde voor 100 stuks en ze stevig bijhield, heeft er nu 1.200. In 1998 en 1999 voerde Amazon namelijk drie aandelensplitsingen door. En die 1.200 stuks zijn bij de huidige beurskoers - rond 960 dollar - 1,14 miljoen dollar waard. Een spectaculair rendement van 38 procent per jaar. 

Stalen zenuwen

Let wel: om de rit van 20 jaar door alle zaagtandbewegingen uit te zitten moest de aandeelhouder wel stalen zenuwen hebben. Want Amazon.com was met de jarenlange Grand Canyon-kloof tussen omzet en - vaak onbestaande - nettowinst lang een frustrerende belegging. Zo keek in 2001 het bedrijf van Jeff Bezos op een typisch dotcomparcours terug: het aandeel verzeventigvoudigde van 1997 tot 2000, om vervolgens tussen maart 2000 en september 2001 95 procent van zijn waarde te verliezen. 

Pas de voorbije jaren werd duidelijk dat de miljardeninvesteringen van Bezos - in personeel, magazijnen, logistiek, data, technologie (denk aan de succesvolle 'butler' Alexa) en Hollywood-studio's - beginnen te renderen. Amazon stak vorig jaar zelfs Wal-Mart - 's werelds grootste private werkgever - voorbij als 's werelds waardevolste retailer.

Langetermijnstrategie

Eerst investeren om als een pletwals met bijna akelige focus op de klant bijna-monopolist te worden in allerhande markten, daarna de monopoloïde winsten plukken: dat is in een notendop Bezos' langetermijnstrategie, die de CEO zelf in het voorwoord bij het jongste jaarverslag haarfijn uitlegt. 

En de winst die Amazon nu consistent begint voor te leggen is nog maar het begin. The Economist becijferde onlangs in zijn Schumpeter-blog dat drie kwart van de 460 miljard dollar die beleggers de gigant waard achten gestoeld is op winst die Amazon ten vroegste over tien jaar zal realiseren. 'De grootste beursgok ooit op de langetermijnvooruitzichten van een bedrijf', vat het zakenblad samen. 

Hoe onwaarschijnlijk de klim van Amazon de voorbije jaren was, krijg je te zien als je eerst inzoomt op de dolle rit van 1997 tot 2002 en vervolgens uitzoomt op de volledige 20 jaar. Wat eerst op de Alpen-koninginnerit in de Tour lijkt, vervaagt plots tot een verzameling bultjes van categorie vier. Zelfs de stakker die in maart 2000 op de piek van de dotcomgekte kocht heeft zijn inleg nu vertienvoudigd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud