analyse

Amazon is nog geen koning van de beurs

Amazon is goed op weg Apple in te halen op de beurs maar de strijd is nog niet gestreden. ©REUTERS

Amazon rondde dinsdag de kaap van 1.000 miljard dollar beurswaarde. Het is na Apple het tweede Amerikaanse bedrijf ooit dat die drempel overschreed. Maar Apple inhalen wordt voor het groeibedrijf geen sinecure.

De e-commercereus Amazon bereikte dinsdag een nieuwe mijlpaal. De koers van het bedrijf tikte toen even 2.050,2677 dollar aan, goed voor een beurswaarde van 1.000 miljard dollar. Het is nog maar het tweede Amerikaanse bedrijf dat daarin slaagde. De iPhone-maker Apple klaarde die klus op 2 augustus.

Wie de groeicijfers van Amazon bekijkt, besluit dat het een kwestie van tijd is voordat het internetbedrijf Apple inhaalt op de beurs. Vooral de snelheid waarmee Amazon de voorbije jaren aan beurswaarde won, gooit hoge ogen. Nog maar in het voorjaar van 2017 kreeg Amazon de grens van 1.000 dollar in het vizier. Het voorbije jaar kwam er 580 miljard dollar aan beurswaarde bij. Dat is 100 miljard meer dan de marktkapitalisatie van Facebook, het zesde meest waardevolle bedrijf ter wereld. 

In mei 1997 trapte Amazon zijn beurscarrière af tegen 1,5 dollar. Het bedrijf had 21 jaar nodig om de kaap van 1.000 miljard dollar te ronden. Apple deed er 38 jaar over. 

©Mediafin

Sterke groeimarkten

Ook op de werkvloer heeft het bedrijf van Jeff Bezos een streepje voor. Amazon is al lang geen loutere webwinkel meer. De activiteiten omspannen videostreaming, adverteren en de cloudbusiness, waarbij het servers verhuurt aan bedrijven als Netflix en Spotify. Door de overname van de winkelketen Whole Foods is daar ook fysieke retail bijgekomen. 'De afzetmarkten van Amazon zijn op termijn groter dan die van Apple', zegt Stijn Plessers, technologieanalist bij KBC. 'De cloudbusiness staat nog in haar kinderschoenen. De markt van de retail is in principe oneindig groot. Terwijl de iPhone-markt, Apples belangrijkste markt, min of meer verzadigd is. De groei moet daar komen van diensten zoals de appstore of nieuwe activiteiten. Apple bouwt aan een autonome auto. Maar de vooruitzichten voor die business zijn onzeker.'

Analisten van het nieuwsagentschap Reuters schatten dat de omzetgroei van Amazon dit jaar op 32 procent uitkomt. Apple zou op 14,9 procent uitkomen. Het databureau voorspelt dat het verkoopcijfer van Amazon in 2019 dat van Apple overtreft. 'Amazon heeft tal van opportuniteiten', zegt Quirien Lemey, fondsbeheerder bij Degroof Petercam. 'Slechts 5 procent van de retail in de VS gebeurt vandaag online. Daar is veel groeipotentieel. Ook de cloudbusiness groeit als kool. In twee à drie jaar zal die markt uitgroeien van 50 miljard dollar tot 200 miljard dollar. De fenomenale beursrit van Amazon kan dus nog verdergaan.'

Strijd nog niet gestreden

Toch is de strijd nog niet gestreden. Ondanks de sterke groeicijfers maakt Amazon veel minder winst dan Apple. De internetgigant kon zijn eerste winstcijfers pas in het tweede kwartaal van 2015 voorleggen. Vorig kwartaal boekte Amazon een nettowinst van 2,5 miljard dollar. Apple zette daar een nettowinst van 11,33 miljard dollar tegenover. 

Om de waardering te verdienen, zal de winst moeten volgen. Daarvoor is de cloudbusiness belangrijk. Amazon haalt 70 procent van zijn winst uit die activiteiten, hoewel de omzet uit die tak iets meer dan 10 procent van de totale omzet bedraagt. Amazon haalt in de retailtak flinterdunne marges, de cloudbusiness biedt meer ademruimte. 

Lemey waarschuwt ervoor Apple niet te snel af te schrijven. 'Apple haalt 30 procent van zijn omzet uit diensten', zegt hij. 'Investeerders zien dat graag omdat het recurrente inkomsten zijn. Bovendien is het niet uitgesloten dat Apple de markt verrast met een volledig nieuw iPhone-model. Dat zou de koers een enorme duw in de rug geven.'

Overheidsregulering

Overheidsregulering is een van de grootste bedreigingen voor Amazon. Er is geen duidelijkere illustratie voor marktdominantie dan een beurswaarde van 1.000 miljard dollar. Amazon werd eerder al geviseerd door de Amerikaanse president Donald Trump. Hij stelde dat het Amerikaanse postbedrijf Amazon te voordelig behandelt.

De koers van Amazon bedraagt 100 keer de verwachte winst. Het aandeel heeft dus weinig ruimte om fouten te maken. 'De koers van het aandeel heeft voornamelijk de evolutie van de omzet gevolgd, niet die van de winst', zegt Plessers. 'Er zitten heel wat verwachtingen in de koers, want de winsten zijn nog steeds vrij beperkt. Als Amazon de verwachtingen niet haalt, kan de koers fors terugvallen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content