Advertentie

Apple TV loopt vertraging op

©AFP

Apple zal zijn onlinetelevisiedienst pas volgend jaar op de markt brengen. De gesprekken om een betaalbaar en aantrekkelijk zenderpakket samen te stellen, lopen niet vlot.

Dat schrijft het persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Apple  mikte op een lancering dit jaar maar dat was blijkbaar te ambitieus. 'Apple worstelt met de samenstelling van een programma-aanbod dat aantrekkelijk is voor 40 dollar per maand', zeggen bronnen.

Apple onderhandelt met mediabedrijven zoals Walt Disney, CBS en 21st Century Fox om een interessante content te kunnen aanbieden aan de Apple-klanten. Maar die mediabedrijven weten ook dat hun content gegeerd is en zijn niet van plan die voor een appel en een ei aan Apple te schenken. Apple wil zijn televisiedienst aan de man brengen aan zo'n 40 dollar per maand, wat volgens Bloomberg zowat de helft is van een klassiek kabelabonnement is in de VS.

Een tweede belemmering voor Apple is het gebrek aan computernetwerkcapaciteit om de kwaliteit van de dienst te garanderen, vernam Bloomberg. Apple zou zijn tv-diensten in principe vanuit zijn servers in San Francisco kunnen aansturen. 'Maar de kosten voor het gebruik van bandbreedte zouden enorm zijn, en de kijkervaring zou desastreus zijn.' Daarom moet Apple op zoek naar partners om her en der, verspreid over de VS, datacenters te huren.

Apple TV is van strategisch belang. De toestellen van Apple zoals iPhone en iPad moeten het hart blijven van het digitale leven.

Volgens analisten kan Apple TV tegen 2018 zo'n 2 à 3 miljard dollar extra inkomsten binnen brengen. Voor een bedrijf dat dit jaar meer dan 200 miljard dollar omzet zal halen, is dat peanuts. Maar de dienst is wel van strategisch belang. 'Het is van belang dat de toestellen van Apple zoals iPhone en iPad het hart blijven van het digitale leven.'

Apple TV betekent een nieuwe aanval op klassieke kabelbedrijven, die al hevige concurrentie ondervinden van diensten zoals Netflix. Door de opkomst van breedbandinternet kan iedere speler zijn content verspreiden via internet en worden de kabelmaatschappijen de facto overbodig.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud