Apple zet niet langer de toon

Op Wall Street stak de S&P500 voor het eerst sinds oktober 2007 even de neus boven 1.500 punten. De klim komt er ondanks de koersval van Apple, een illustratie dat het meest bewonderde bedrijf niet langer de toon zet.

De Dow Jones - de populairste graadmeter -  sloot 0,3 procent hoger op 13.825 punten, de S&P500 klom een fractie naar 1.494 punten. In de ochtendhandel stak die bij vermogensbeheerders meest gevolgde brede Wall Street-barometer voor het eerst sinds oktober 2007 de neus boven 1.500.

De vrij positieve stemming komt er ondanks de koersval van het grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Beleggers straffen Apple af voor de relatief sombere prognose voor het lopende kwartaal. De meeste CEO's zouden nog altijd een arm en een been geven voor het extreem rendabele bedrijfsmodel van de IT-reus en de 23,5 miljard dollar kasstroom over het voorbije kwartaal, maar beleggers tobben over de afzwakkende groei van de belangrijkste winstmotor onder de Apple-motorkap: de iPhone. Apple tuimelde 12,3 procent naar 450,40 dollar en noteert nu 35 procent onder de piek van ruim 700 dollar midden september, bij de lancering van de iPhone 5.

Een heel ander verhaal is Netflix. De onlineverdeler van films kon verrassend zijn klantenbestand uitbreiden in het vierde kwartaal uitbreiden én een winst voorleggen. Een verrassing van formaat, want Wall Street had de voormalige oogappel al zo goed als afgeschreven door de scherpe concurrentie van onlinereus Amazon in filmverhuur. Gevolg was ook dat Netflix zowat het meest geshorte aandeel is op Wall Street: baissespeculanten hebben 13 miljoen Netflix-aandelen uitgeleend, zowat een kwart van het totaal aantal uitstaande aandelen. Al die shorters lopen door de brok positief nieuws naar de exit en kopen verwoed aandelen in om hun gokje af te sluiten. Het resultaat: een koersexplosie van 42,2 procent naar 146,86 dollar.

Southwest Airlines ging 0,7 procent hoger naar 11,44 dollar. De grootste budgetvlieger ter wereld zag de winst in het vierde kwartaal halveren, maar dat was toch iets beter dan verhoopt. Bovendien legde de groep voor het 40ste boekjaar op rij winst voor, du jamais vu in de luchtvaartsector. Ook kon de groep haar omzet ondanks slinkende passagiersinkomsten 2 procent opkrikken, dankzij het vrachtvervoer. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud