België blijft zorgenkind voor Ahold Delhaize

©BELGAIMAGE

De Belgische activiteiten van Ahold Delhaize hebben het voorbije kwartaal opnieuw geen omzetgroei geboekt. In Nederland draaien Albert Heijn en Bol.com op volle toeren.

Dat blijkt uit de vierdekwartaalupdate van de retailer. De omzet van Ahold Delhaize kwam het voorbije kwartaal uit op 15,7 miljard euro, wat 2,8 procent minder is dan vorig jaar. Bij constante wisselkoersen was er 2,5 procent groei.

Omzet Ahold Delhaize
Vergelijkbare omzetgroei4ekw 20172017Consensus 2017
Ahold VS0,6%0,0%0,3%
Delhaize VS1,5%1,3%1,4%
Nederland6,0%4,5%3,5%
België0,0%-0,2%0,5%
Rest0,3%1,0%2,2%

Om de prestaties in de verschillende regio's te evalueren publiceert het bedrijf de 'vergelijkbare omzetgroei', waarbij enkel rekening wordt gehouden met winkels die minstens twaalf maanden open zijn. 

Opmerkelijk is dat Ahold Delhaize er in België al voor het vijfde kwartaal op rij niet in slaagt de omzet op te trekken. In Nederland daarentegen loopt de verkoop bijzonder vlot dankzij 'succesvolle commerciële campagnes' bij Albert Heijn en de stijgende populariteit van Bol.com, dat bijna 30 procent meer omzet haalde. 

In de VS - nog steeds veruit de belangrijkste markt voor de retailer - presteerde Ahold Delhaize onder de analistenverwachtingen, al houdt die al bij al goed stand. Vorig jaar panikeerden beleggers nog toen Amazon zich via de overname van Wholde Foods in de markt gooide, maar de vrees voor een snelle ontwrichting van de branche is tot nu toe ongegrond gebleken. 

'Boven de verwachtingen'

Ahold Delhaize sluit de kwartaalupdate af met een boodschap die beleggers graag zullen horen. 'De vrije cashflow kwam in 2017 significant boven de verwachtingen uit.'Dat betekent mogelijks dat aandeelhouders - boven op het dividend en de inkoop van eigen aandelen (voor 2 miljard euro) - nog een extraatje kunnen verwachten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud