Advertentie

Brouwerij Haacht wapent zich tegen cafécrisis

Frédéric van der Kelen (rechts) met een blonde Tongerlo in de hand. ©Wim Kempenaers (WKB)

De biergroep - gekend van Tongerlo, Primus en Ommegang - maakte vorig jaar minder winst. De verkoop aan café's hapert. Het bedrijf maakt zich op voor wanbetalingen in de sector.

Co.Br.Ha, een van de oudste familiebedrijven op de Brusselse beurs, schat dat de bierconsumptie in ons land vorig jaar met 4 procent daalde, een versnelling tegenover 2015. Het bedrijf zelf deed vorig jaar nog slechter dan de markt, en zag zijn bierverkoop in België met 5,4 procent dalen.

-4%
De bierconsumptie in België daalde vorig jaar naar schatting met 4 procent. Co.Br.Ha deed het nog minder met 5,4 procent minder Belgische bierverkopen.

Voor Co.Br.Ha, dat zelf tal van horecapanden bezit, is de verkoop aan cafés cruciaal en net die afzetmarkt heeft het moeilijk door de invoering van de witte kassa en het rookverbod. De verkopen in het retailsegment - via winkels dus - zit wel in stijgende lijn. In 2017 maakt het bedrijf van 'een grotere aanwezigheid in de retailsector' trouwens zijn prioriteit. 

Forse groei in buitenland

Onze bierverkopen in Frankrijk en Nederland stegen met meer dan 10 procent.
Co.Br.Ha

De resultaten in Nederland en Frankrijk, waar het enkele lokale brouwerijen  kocht, compenseren evenwel de mindere gang van zaken in België. 'Daar groeien we met meer dan 10 procent', klinkt het. De export naar andere landen stagneerde. Eind vorig jaar zette het voet aan grond in Noord-Amerika via de overname van een Canadese microbrouwerij, een tussenstap om er zijn eigen bieren te lanceren. 

(jaarresultaten, mln euro20162015Evolutie
Omzet 97,396,60,7%
Ebit8,210-18,0%
Nettowinst5,86,3-7,9%

Alles bij elkaar geteld (verkoop van bier, wijn, koffie, frisdranken en huurinkomsten) steeg de omzet met 0,8 procent tot 97,3 miljoen euro. 

Accijnzen en wanbetalingen

758.000
De voorzieningen op vorderingen aan de horecasector stegen met 150 procent tot 758.000 euro. Het bedrijf maakt zich op voor wanbetalingen.

Maar de winstcijfers gingen achteruit, deels ook door de lagere (eenmalige) inkomsten uit de verkoop van handelspanden. Het bedrijf wijst ook richting 'accijnsverhogingen op de Belgische markt sinds eind 2015' en 'extra voorzieningen op vorderingen aan de horecasector'. Dat laatste geeft aan dat steeds meer horecazaken het moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden, waardoor Co.Br.Ha zich opmaakt voor wanbetalingen.

Gunstige start van 2017

Het management geeft geen becijferde prognoses voor 2017, maar dat 'de verkoop de voorbije drie maanden gunstiger is verlopen' doet het beste vermoeden. 

We hebben nog nooit een dividend overgeslagen. Zelfs niet tijdens de oorlog.
Frédéric van der Kelen
CEO Co.Br.Ha

Het bedrijf keert een nettodividend uit van 14 euro per aandeel, net als vorig jaar. Om duidelijk te maken dat het niet dezelfde flater begaat als Spadel, vermeldt het expliciet dat door de hogere roerende voorheffing het brutodividend wel stijgt. Het dividend is heilig voor de aandeelhouders. 'We hebben nog nooit een dividend overgeslaan. Zelfs niet tijdens de oorlog', zei Frédéric van der Kelen, de oudste CEO van Euronext Brussel, onlangs nog. 

Het aandeel Co.Br.Ha  heeft er sinds 2014 een mooie rit op zitten. Dat heeft vooral te maken met beleggers die begonnen te beseffen dat het vastgoed van het bedrijf veel meer waard is dan wat in de boeken staat ingeschreven. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud