Dan toch fout(je) in ipo-reclame Bpost

Johnny Thijs, CEO van bpost (rechts), kondigde twee weken geleden de beursgang van zijn bedrijf aan. ©BELGA

Test-Aankoop zet vraagtekens bij de grootscheepse campagne rond de beursgang van Bpost. 'Er wordt geen woord gerept over de risico's', zei woordvoerder Jean-François Biernaux in het radioprogramma De Ochtend. Beurswaakhond FSMA reageerde aanvankelijk verrast, maar vroeg deze namiddag aan Bpost de disclaimer van de advertenties te wijzigen.

'Bpost gaat naar de beurs. Investeer vandaag in de brengers van morgen.' Het was de titel van een twee pagina's vullende advertentie in onze krant vorige week. Die advertentie staat niet op zichzelf. Bpost heeft momenteel tal van radio- en tv-spotjes lopen en ook in andere kranten staan advertenties met postbodes te blinken. Daarnaast versturen de banken ook brieven naar hun klanten over de beursintroductie van Bpost. 

'Bpost wordt in die campagne voorgesteld als een modern en winstgevend bedrijf', zei woordvoerder Jean-François Biernaux vanochtend in het radioprogramma De Ochtend. 'Er wordt geen woord gerept over de risico's. Er wordt enkel gezegd dat je met aandelen geld kan verliezen. Voor de precieze risico's moeten beleggers het volledige prospectus lezen. Dat prospectus is nog niet beschikbaar en zal honderden pagina's tellen.'

Vergissing

Piet Van Speybroeck, de woordvoerder van Bpost, liet in de late namiddag weten dat er een 'materiële vergissing' is gebeurd. De disclaimer onderaan de advertentie is niet de standaardformule over het risico op kapitaalverlies bij beleggingen in aandelen, zoals afgesproken was met FSMA. Bpost zal de zinsnede aanpassen. 'We gaan na wat er in alle drukte rond de beursgang is misgelopen', zegt Van Speybroeck.

Hij voegt eraan toe dat 'het probleem' van Test-Aankoop daarmee niet opgelost is. 'Test-Aankoop had er vooral een probleem mee dat de campagne liep voor het prospectus beschikbaar was. Deze periode heet in het jargon de pre-marketingfase.'

Stopzetten

Test-Aankoop vindt dat de publiciteit van Bpost stopgezet moet worden tot het prospectus beschikbaar is. 'Normaal moet de beurswaakhond FSMA het prospectus en alle publiciteit goedkeuren. Ik denk niet dat de FSMA dit goedgekeurd heeft', zei Biernaux vanochtend op de radio.

De FSMA reageerde verrast. De toezichthouder benadrukte dat zo'n mediacampagne voorafgaand aan het prospectus en de beursintroductie conform de wet is en dat alle reclame en briefwisseling a priori door FSMA is gecontroleerd. 'De volledige lijst met risico's zal vooraan in het prospectus opgesomd worden', zei woordvoerder Jim Lannoo. 'En de banken zullen ook een commerciële brochure beschikbaar stellen, die heel wat minder pagina's telt dan het prospectus.'

Er is echter iets misgelopen, waardoor de advertenties van vrijdag en vandaag in de kranten niet 100 procent overeenstemmen met het door FSMA goedgekeurde promotiemateriaal. 'Wij nemen de schuld op ons', klinkt het bij Bpost.

Gepush

Test-Aankoop kaartte ook aan dat 'een bank naar verluidt naar al haar klanten een brief stuurde' om de aandelen van Bpost aan te prijzen. Biernaux heeft naar eigen zeggen problemen met het 'pushen van beleggingsproducten die niet geschikt zijn voor u'. Spaarders zijn volgens Test-Aankoop extra vatbaar voor dat 'gepush' nu de vergoeding op spaarboekjes historisch laag is.

Onwaarheden

KBC voelde zich hierdoor aangesproken, als bank die het voortouw neemt voor de particuliere Belgische klanten. 'Minder dan 10 procent van de klanten heeft een uitnodiging gekregen om naar een presentatie van het management van Bpost te komen luisteren', reageerde Viviane Huybrechts, woordvoerder van KBC. 'Het gaat om een selectie van klanten die al een reeks aandelen in hun portefeuille hebben en/of een groot belegbaar vermogen. De brief is vooraf voorgelegd en goedgekeurd door de FSMA.' De FSMA bevestigt dat.

In de brief van KBC staat een passage getiteld: Is dit iets voor u? Daarin staat duidelijk vermeld dat klanten een deel of al hun geld kunnen kwijtspelen met een belegging in aandelen.

Huybrechts vindt het jammer dat Test-Aankoop 'onwaarheden' verkondigde. 'Dit is een foutieve voorstelling die de reputatie van KBC Bpost en zelfs de FSMA schaadt', zegt Huybrechts.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud