Demografie drijfkracht achter Ontex

De fabriek van Ontex in Buggenhout draait op volle toeren. ©Thomas De Boever

Ontex is met een winst van 2,4 procent tot 21,63 euro een van de sterkste klimmers op de beurs. KBC Securities publiceerde een rapport over de luiermaker met een koopadvies en koersdoel van 25 euro.

Ontex profiteert van twee demografische evoluties: meer geboortes en de groei van de middenklasse in de groeilanden doen de vraag naar babyluiers stijgen. Door de vergrijzing in het westen is er meer nood aan incontinentieluiers.

De omzetstijging met 5 procent in het derde kwartaal (4,9 procent organisch) ligt in de ambitie van Ontex om op middellange termijn 4 à 5 procent te groeien, stellen analisten Pascale Weber en Alan Vandenberghe. West-Europa was met een groei van 11,1 procent een van de sterkste regio’s. Ontex profiteerde er van de beslissing van Kimberley-Clark om vrijwillig uit de markt te stappen.

Voor de belegger is het belangrijk dat Ontex niet alleen de omzet wil doen groeien, maar ook de winstmarge. In Duitsland weigerde Ontex bijvoorbeeld in te gaan op de eis goedkoper te leveren, en het liet het vrijwillig contracten met de overheid voor de levering van incontinentieluiers schieten. De hogere grondstoffenprijzen werden deels gecompenseerd door hedging en heronderhandelingen met leveranciers. De brutowinst steeg 9,3 procent. De ebitda bereikte 49 miljoen euro, goed voor een winstmarge van 12,3 procent.

Ontex maakt ook slim gebruik van de lage rente. Het ruilde schulden waar het 8,1 procent interest op moest betalen voor nieuwe obligaties met een coupon van 3,5 procent en bespaart zo 29 miljoen euro per jaar. Door de schuldherschikking en de opbrengst van de beursgang, is de schuldgraad teruggedrongen tot 535 miljoen euro, wat overeenkomt met 2,8 keer de ebitda. Eind 2013 lag de ratio nog op 4,9. 'Dat betekent aanzienlijke kostenbesparingen voor Ontex', stelt KBC Securities. De lagere schulden bieden bovendien opnieuw ruimte om overnames te doen.

Dat de Amerikaanse multinational Procter & Gamble zijn herintrede in de markt van incontinentieproducten aankondigde, is niet meteen een probleem, stellen de analisten. 'Er is momenteel slechts een overlap van 2 procent in de omzet van Ontex. Ontex is relatief beschermd. P&G richt zich met zijn merk Always op lichte incontinentie bij vrouwen, Ontex mikt zowel op lichte én zware incontinentie bij zowel zowel mannen als vrouwen. Bovendien is Ontex erg actief in de groeilanden, en P&G met zijn nieuwe producten (nog) niet.'

KBC wijst er ten slotte op dat Ontex met een korting noteert tegenover de sector. Ontex noteert tegen 10,2 keer de ebitda voor 2014, en 9,3 keer voor 2015. Het gemiddelde van de sector is respectievelijk 10,4 en 10,1. De verwachte koers-winstverhouding voor 2015 ligt op 13, tegenover 17 voor de sector. Ook Bank of America Merrill Lynch wees onlangs nog op de goedkopere waardering tegenover de sector. Het bestempelde de Belgische luiermaker als 'een van de goedkoopste namen in ons universum van makers van consumentengoederen' en een aantrekkelijke manier om op de demografische trends in de wereld in te spelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud