Euronav wordt er steeds jonger op

Aan boord van de Flandre, de 14 jaar oude supertanker die Euronav eind vorig jaar verkocht ©kris van hamme

Door afscheid te nemen van de oudjes in de vloot, wapent de rederij zich tegen de zware crisis die de sector uitzweet.

Temidden de zware crisis die de sector doormaakt zet Euronav  de verjonging van zijn vloot onverdroten voort. De tankerrederij verkoopt de 20 jaar oude Suezmax-tanker Cap Romuald voor 10,6 miljoen dollar. De verkoop levert dit kwartaal een meerwaarde op van ongeveer 9 miljoen dollar. 

Euronav is al een tijdje bezig met relatief oude supertankers te verkopen en te vervangen door jongere schepen. Die verjongingskuur levert dubbel voordeel op. 

Het eerste is financieel. De rederij spekt met de verkoop van grotendeels afgeschreven schepen de al royale cashbuffer, wat handig is om de diepe crisis in de sector uit te zweten en waar mogelijk tegen interessante prijzen toe te slaan. De groep is dit jaar uitgegroeid tot wereldmarktleider, via de fusie met het Amerikaanse Gener8

Een tweede voordeel is operationeel. Een jonge vloot is beter gewapend zijn voor de nieuwe, strengere milieuvoorschriften voor de sector. Euronav neem vier nieuwe Suezmax-tankers in dienst: de Cap Pembroke, de Cap Quebec en de Cap Port Arthur zijn al geleverd, een vierde volgt tegen eind augustus. Alle vier zijn ze gecharterd voor zeven jaar door een 'wereldspeler in raffinage'. 

Sommige van de oude schepen worden omwille van die reglementering niet langer ingezet over olietransport, maar louter voor olie-opslag. Dat is onder meer het geval voor de Flandre, de supertanker die Euronav eind vorig jaar verkocht

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content