Euronext Brussel: ter land, ter zee en in de lucht

De cutterzuiger D'Artagnan van DEME in actie ©DEME

De maritieme sector had het moeilijk op de Brusselse beurs, met stevige klappen voor CFE en Exmar. Umicore stelde dankzij - nog maar eens - een lovend rapport het record scherper.

De Bel20 sloot 0,5 procent hoger op 3.915 punten. 

De grootste stijger in de beursbarometer Umicore. De materialengroep trekt een spurtje van 2,6 procent naar 61,62 euro, een record. Dit dankzij een lovend rapport van het Londense beurshuis Liberum Capital. Daar verhoogt analist Adam Collins het advies in één trek van 58 naar 75 euro, het advies blijft logischerwijs 'kopen'.

Net als andere analisten loopt ook Liberum storm voor de sleutelrol die Umicore speelt als hofleverancier van cruciale materialen voor de herlaadbatterijen die een snel groeiende vloot elektrische auto's op de weg moeten houden. 

Collins denkt dat Umicore als marktleider via de opmars van de afdeling batterijmaterialen ruim de ondergang van de dieselmotor - de belangrijkste winstmotor van de afdeling katalysatoren - vlot kan compenseren. Daarin hebben de Belgen meer dan een streepje voor op de Britse rivaal Johnson Matthey, die veel meer afhankelijk is van katalysatoren en veel minder verder staat in de technologie voor lithium-ion batterijen. 

Schuldenlast

Met het optimisme over de vloot elektrische auto's was het alleszins beter op land toeven dan op zee vrijdag. 

Grootste verliezer op de brede markt was namelijk aardgasrederij Exmar, die 4,9 procent liet liggen en tot 4,98 euro zakte. Bloomberg meldde donderdag dat Exmar voor een nieuwe obligatielening, bedoeld om een bestaande obligatielening van 1 miljard Noorse kronen af te lossen, een ‘strafrente’ zal moeten betalen van meer dan 10 procent.

Operationeel draait Exmar nog steeds goed, maar de schuldenlast van de groep – eind vorig jaar 559 miljoen euro – zal op korte termijn oplopen omdat Exmar de laatste schijven moet betalen van zijn drijvende LNG-fabriek en hervergassingsplatform, twee tuigen waarvoor er nog geen opdracht is gevonden.

De gastankerrederij ontkende donderdag overigens dat de nieuwe obligatielening al rond zou zijn. ‘Het klopt dat we in de markt zijn voor 150 miljoen dollar om onze obligatielening in Noorse kronen te herfinancieren, maar we hebben nog geen lening aangegaan’, zei financieel directeur Miguel De Potter. Beleggers hebben er echter geen goed oog in. Sinds de jaarresultaten van eind maart is al een derde van de waarde van Exmar vervlogen.

De tweede grootste daler bevond zich ook in de maritieme sector. CFE verloor 4,1 procent tot 132,70 euro. Het bagger-, waterbouw- en milieuconcern DEME, dat voor 100 procent door CFE wordt gecontroleerd, is door het Zwitserse gerecht bestraft voor een grote smeergeldconstructie, vernam De Tijd.

Voor onderhoudsbaggerwerken in de Bonny-rivier en het Bonny-kanaal in Nigeria, waarvoor DEME al sinds 2005 samenwerkt met de Nigeriaanse havenautoriteit NPA, zouden constructies zijn opgezet via verschillende belastingparadijzen. Op die manier kon DEME smeergeld door te sluizen naar verscheidene Nigeriaanse gezagsdragers. Het bedrijf moet een boete betalen van bijna 35 miljoen euro. Volgens DEME-topman Alain Bernard behoren die praktijken, die mede bedoeld waren om de veiligheid van het personeel te garanderen, nu tot het verleden.

Stratosfeer

De grootste stijger was Picanol. De wereldmarktleider in weefgetouwen verkende verder de stratosfeer, met een klim van 7,8 procent naar een recordkoers van 99,79 euro. 

Wat de aanleiding tot de koersopstoot is, is niet duidelijk. Woordvoerder Frederic Dryhoel van de weefmachineproducent heeft geen idee wat er aan de hand is. Picanol heeft geen interview of presentaties gegeven, en 'er zit ook niets in de pijplijn', verzekert hij. Hij merkt tegelijk op dat het niet de eerste keer is dat het aandeel een grote sprong maakt. Verwonderlijk is dat niet: 90 procent van de handen zit in vaste handen bij CEO Luc Tack en gelet op de geringe verhandelbaarheid kunnen zelfs relatief kleine orders bokkensprongen veroorzaken.

Een mogelijke verklaring voor deze sprong is dat het om een inhaalbeweging gaat tegenover het aandeel Tessenderlo. Dat is sinds begin maart met circa 13 procent gestegen, terwijl Picanol over die periode nauwelijks hoger ging. Picanol is voor 36,3 procent in handen van Tessenderlo. Tack leidt beide bedrijven.

Revisor

Option publiceerde eerder deze week het jaarverslag over 2016 op zijn website. Het was echter onvolledig omdat het verslag van de commissaris ontbrak. Dat is nu rechtgezet. In zijn verslag is de revisor echter bijzonder scherp voor Option. Deloitte weigert niet alleen een oordeel uit te brengen over de jaarrekening maar heeft ook vragen bij de overlevingskansen van het technologiebedrijf, dat opnieuw in acute geldnood zit. Het extreem speculatieve aandeel herstelde niettemin 5,6 procent naar 0,11 euro.

D’Ieteren ging na de 3,5 procent winst van donderdag, verder op zijn elan. Het aandeel van de Brusselse groep schreef nog eens 2,1 procent bij tot 45,88 euro. D’Ieteren heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug met 11,9 procent meer omzet – 10,2 procent meer zonder Moleskine – bleek donderdagmorgen uit de trading update.

Op de algemene vergadering deed topman Axel Miller wel enkele opmerkelijke uitspraken. Hij zei onder meer dat D’Ieteren geen autogroep is. Tussen de twee activiteiten die de groep nu nog in de autosector ontplooit - import van de VW-merken in België (D'Ieteren Auto) en het herstellen en vervangen van autoruiten (Belron) zijn er geen synergieën. Met de overname van Moleskine bewees D'Ieteren trouwens al dat het compleet nieuwe wegen durft inslaan. Volgens Miller wil D'Ieteren echter geen holding worden, maar eerder een bedrijvenfamilie 'met een duidelijke visie op waardecreatie'. Hij liet ook weten dat er ‘veel interesse’ is het minderheidsbelang in Belron dat D’Ieteren te koop stelt en dat de verkoop eind dit jaar rond moet zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud