GBL dumpt Burberry na één jaar

©Photo News

De Frère-holding wil nu al van haar belang in het luxemerk af. De verkoop aan grote beleggers bracht 568 miljoen euro op.

GBL , nochtans een belegger met een lange adem, keert opvallend snel de kar over zijn investering in het Britse modemerk Burberry . Pas in februari van 2017 ging de Brusselse holding over de meldingsdrempel van 3 procent. Sindsdien verdubbelde het belang van de families Frère en Desmarais tot 6,6 procent van alle Burberry-aandelen.

Het koersverloop van Burberry sinds de eerste melding (3%) van de investering van GBL, uitgedrukt in Britse pence. Sindsdien verdubbelde de positie tot 6,6 procent van Burberry. ©Bloomberg

Dat volledige pakket, dat dinsdagavond 593 miljoen euro waard was, vliegt plotsklaps de deur uit voor 568 miljoen. De positie was goed voor bijna 3 procent van de beleggingsportefeuille, en levert 498 miljoen britse pond of 568 miljoen euro op.

Nu GBL zijn positie in Burberry heeft verzilverd, heeft het opnieuw ruwweg even veel cash als schulden. GBL zelf haalde donderdagavond in een persbericht aan dat het binnenkort 'over bijkomende flexibiliteit beschikt om nieuwe investeringen te doen'. Dat kan betekenen dat de investeringsmaatschappij haar oog heeft laten vallen op een volgende grote deal.

Het celebritykoppel David Beckham en Victoria Beckham met hun kinderen op een modeshow van Burberry in New York. ©Getty Images for Burberry

Aan financiële vuurkracht ontbreekt het GBL niet. Het bedrijf kan met een paar handtekeningen tot 2,2 miljard nieuwe schulden aangaan. Maar op de jaarvergadering gaven de toplui al aan dat 'desinvesteringen mogelijk zijn'. Daarvoor verwees co-CEO Gérard Lamarche naar de volgens hem hoge waarderingen op de aandelenbeurzen, en naar de nakende stijging van de rentestanden. 

Verjonging van de portefeuille

Dat uitgerekend Burberry komt te gaan verrast, omdat de naam symbool stond voor de verjonging van de portefeuille. GBL deed er jaren over om traditionele dividendbetalers zoals de energiereuzen Total of Engie in te ruilen voor beloftevolle groeiers als Adidas, Ontex of Burberry. Typisch gaat dat soort aandelen gepaard met wat meer risico, maar als langetermijnbelegger kan GBL stormweer op de beurzen geduldig uitzitten.

GBL kocht zich bij Burberry in op een moment dat er een nieuw management aan het roer kwam. Het bedrijf kreeg zijn ruitjesvormige kledij en beige trenchcoats steeds moeilijker verkocht. De jaren van dubbelcijferige groei waren weggedeemsterd en hadden geresulteerd in een omzetkrimp van 2 procent, die toen nog gemaskeerd werd door gunstige wisselkoersen. 'In de huidige moeilijke omstandigheden blijft Burberry strategische acties ondernemen om het merk te beschermen', klonk het in het halfjaarverslag van GBL in de zomer van 2017.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud