Goudrush in herlaadbatterijen

Vergeet de klassieke pomp: dit is voor beleggers het nieuwe goud ©Bloomberg

Louter de aankondiging van een forse investering in batterijmaterialen jaagt de Britse Umicore-rivaal Johnson Matthey 13 procent hoger.

Nog iemand materialen voor herlaadbatterijen nodig? Dit voorjaar kondigde de materiaaltechnologiegroep Umicore  al aan er 300 miljoen euro in te investeren. In juni liet de Duitse chemiegigant BASF weten er 400 miljoen tegen aan te gooien

En nu springt Johnson Matthey  op de kar. Op haar beleggersdag laat de Britse groep weten 200 miljoen pond (230 miljoen euro) uit te trekken voor de productie van materialen voor herlaadbatterijen. Het doel is tegen 2021-2022 10.000 metrische ton te produceren. 

De loutere aankondiging volstaat om het aandeel in Londen 13 procent hoger te stuwen naar 3.343 pence. Een verrassing is dat niet: alles wat van ver of van dichtbij met elektrische auto's te maken heeft, kan op beleggersapplaus rekenen. Denk ook aan de koersexplosie van lithium, het minst zeldzame materiaal ter wereld dat van Chili het Saoedi-Arabië van het elektrische tijdperk kan maken. 

De vraag is wel of beleggers zich niet té snel rijk rekenen. Jazeker, er zit een enorm potentieel in herlaadbatterijen dankzij de snelgroeiende vloot elektrische auto's. En KBC becijfert dat de meest lucratieve winstmarges bij de producenten van kathodematerialen zoals Umicore zit, veeleer dan in de assemblage van de batterijen zelf.

Maar tot nader order is Johnson Matthey veel afhankelijker van dieselkatalysatoren dan de grote rivaal Umicore, en staan de Britten met hun verlieslatende batterijtak veel minder ver in technologie voor elektrische auto's dan de Belgen.

Verkeerde paard

Met LFP-batterijmaterialen (lithium-ijzer-fosfaat) wedde Johnson Matthey op het verkeerde paard. Umicore is marktleider in de productie van de dominante NMC-materialen (nikkel-mangaan-kobalt), wat analisten doorrekenen in vaak zeer optimistische groeiscenario's.

Johnson Matthey erkent in zijn beleggerspresentatie dat LFP niet geschikt is voor de nieuwe generatie elektrische auto's. Nikkel is dat veel meer. Kathodes met nikkel kunnen voor eenzelfde gewicht meer energie opslaan en zijn cruciaal om elektrische auto's te bouwen die niet om de haverklap op zoek moeten naar een stopcontact. 

Kobalt

Johnson Matthey maakt zich echter sterk met 'eLNO' een alternatief voor NMC in huis te hebben. eLNO staat voor 'verbeterd lithium-ionnikkeloxide' en zou volgens de presentatie meer energie-efficiëntie tegen een lagere kostprijs leveren. Bovendien is er minder kobalt voor nodig. Dat is potentieel een groot pluspunt, aangezien het gros van de wereldvoorraad van dat materiaal uit het politiek explosieve en erg onstabiele Congo komt.

Kansloos is Johnson Matthey zeker niet, wat ook de koersreactie na de beleggerspresentatie suggereert. Net als Umicore en BASF hebben ook de Britten via hun katalysatorenafdeling al decennia een voet tussen de deur bij alle grote autofabrikanten.  

©Johnson Matthey

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect