Kwakkelende eurozone bezorgt Priceline opdoffer

Reizen naar en in de VS is voor Europeanen een stuk duurder geworden ©Teake Zuidema/Hollandse Hoogte

Priceline krijgt een pak slaag in Wall Street. De onlineverkoper van hotels en tickets is voorzichtig geworden over het lopende kwartaal omdat zijn Europese klanten last hebben van de dure dollar. De energiesector woog op Wall Street, maar kon de Dow Jones toch niet in het verlies duwen.

Over het voorbije kwartaal had niemand een slecht woord over voor The Priceline Group Inc: de winst per aandeel steeg tot 22,16 dollar, toch stevig boven de 22,11 dollar waarop de markt had gerekend. De nettowinst ging ruim een kwart hoger tot 1,06 miljard dollar.

Toch niet slecht voor een organisatie die geen reizen organiseert, geen hotels uitbaat, nergens naar toe vliegt en ook niet uw favoriete gerecht klaarmaakt. Maar al die dingen kan je wel boeken via de zes websites van de groep, waarvan Booking.com veruit de bekendste is en voor het gros van de inkomsten zorgt.

Dat het aandeel keldert (1.098 dollar, -8,4%), heeft alles te maken met het lopende kwartaal. Analisten hadden becijferd dat in de maanden oktober-december de ontvangsten zouden toenemen tot 1,91 miljard, Priceline zelf gaat uit van 1,82 miljard. De winst schat het management tussen 9,40 en 10,10 dollar per aandeel, behoorlijk onder de marktprognose van 10,91 dollar.

CFO Daniel Finnegan maakt zich orgen over de nakende vakantieperiode omdat het economisch herstel in Europa  - de belangrijkste markt voor Priceline - traag verloopt en ook de dure dollar weegt op het koopgedrag van de Europeanen. Het bedrijf heeft zich overigens ingedekt tegen sterke muntschommelingen.

Darren Huston, CEO, verwacht vooral veel van OpenTable, waar je online een tafel in een restaurant kan boeken. De voorbije zomer kocht Priceline - in omzet nog altijd het grootste onlinereisbureau ter wereld - de grootste reservatiesite voor restaurants in Noord-Amerika voor liefst 2,6 miljard dollar of 46 procent meer dan de slotkoers van OpenTable.

Kort daarvoor had concurrent Tripadvisor - 's werelds grootste 'travel review' bedrijf - het veel kleinere Franse LaFourchette gekocht voor 140 miljoen dollar. De rationale achter die overnames is dat de groei in de gigantisch competitieve markt van onlinereisreservaties vertraagt.

Tripadvisor (83,79 dollar -1,3%), dat straks nog met resultaten na beurs komt,deelt nauwelijks in de malaise van rivaal Priceline, maar verliest wel anderhalf procent. Ook andere grote onlinereisbureaus als Orbitz Worldwide Inc (8,60 dollar, -0,5%) - dat vooral bedrijven als klant heeft- en Expedia Inc (83,89 dollar -2,'%) krabbelen achteruit.

Absolute uitblinker was Office Depot, dat kantoorbenodigdheden verkoopt. Nochtans blijft het management waarschuwen dat de omzetdaling van het voorbije kwartaal structureel is onder meer door concurrentie van onlineretailers als Amazon. com. Maar de markt was blijkbaar gecharmeerd door de beter dan verwachte winstcijfers. Het aandeel ging net geen kwart hoger tot 6,33 dollar.

Maar het zijn natuurlijk de zwaarwegende energieaandelen die Wall Street lager trekken. Zo verliest Exxon Mobil (94,52 dollar, -0,8%) ruim een procent. Intussen sloot de prijs voor ruwe olie in New York op zijn laagste peil sinds oktober 2011. Een vat 'light sweet crude' (WTI) voor levering in december zakte met 1,59 dollar tot 77,19 dollar op de New York Mercantile Exchange (Nymex).

De Dow Jones sloot 0,1 procent hoger, de technologiebeurs Nasdaq ging  bijna 0,3 procent lager en de S&P 500 leverde iets minder dan 0,3 procent in.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud