‘Markten overdrijven'

©REUTERS

‘Dit is overdreven, een paniekreactie’, zegt een analist. ‘We zien een totale uitverkoop waarbij cyclische aandelen en small caps het hardst worden afgestraft.’

Scheepvaartaandelen als oliereder Euronav en gasrederij Exmar  worden het hardst getroffen met verliezen tot 8 procent. Zij staan in de frontlinie van de wereldconjunctuur.

‘Toch zie ik niets wat specifiek voor Euronav of Exmar kan spelen’, gaat de analist verder. ‘Exmar is steeds minder een cyclisch bedrijf. En wat Euronav betreft hebben de olietankertarieven het recent zelfs helemaal niet slecht gedaan. Zowel voor mammoettankers van het VLCC-type als de kleinere Suezmax-schepen zaten die recent in de lift. En het vierde kwartaal is doorgaans een sterk kwartaal doordat het dan winter is in het noordelijk halfrond.’

Maar zowel Euronav als Exmar hebben momenteel een aanvraagprocedure lopen bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Euronav wil een tweede notering op Wall Street en Exmar zal een apart vehikel, een MLP of master limited partnership, laten noteren op de Newyorkse beurs. ‘In het huidige klimaat is er een grote kans dat die operaties uitgesteld zullen worden.’

Ook Melexis  krijgt het de voorbije dagen hard te verduren. Het aandeel verloor sinds begin deze maand al ruim 15 procent van zijn waarde. ‘Overdreven’, zegt Guy Sips van KBC Securities die een koersdoel van 36 euro heeft. ‘Het is nu eenmaal gemakkelijk op de verkoopknop te drukken voor aandelen waarvoor je nog op winst zit. Voor Melexis is dat na de koershausse van de voorbije maanden het geval.’

Een Amerikaanse chipproducent waarschuwde onlangs voor een correctie in de halfgeleidermarkt. ‘Maar de niche waarin Melexis speelt, namelijk die van chips voor de automobielsector staat er toch beter voor. Vergeet niet dat Melexis minder dan een derde van zijn omzet in Europa haalt. We gaan nog steeds uit van een groeiende automarkt wereldwijd, vooral dankzij China en India. En het belang van chips in auto’s zal verder stijgen. Momenteel zit in elke auto gemiddeld voor 326 dollar aan chips. Tegen 2017 zal dat 348 dollar zijn.’

Sips kijkt ook met verstomming naar de koersval van Agfa-Gevaert  . ‘nochtans evolueren de dollar en de zilverprijs gunstig voor het bedrijf’, zegt hij. ‘Maar de pensioenverplichtingen van Agfa-Geavert zijn een risico dat fondsen momenteel liever kwijt dan rijk zijn.’

Ook de koersdaling van Sioen  en Realdolmen   bieden volgens Sips koopkansen. ‘Small caps presteren in tijden zoals nu traditioneel zwakker’, klinkt het. ‘En ja, Sioen is een cyclisch aandeel. Maar om de terugval bij Sioen van 12 naar 10 euro te rechtvaardigen met er toch al een serieuze correctie van de omzet komen.’

Hetzelfde geldt voor RealDolmen. ‘Het klopt dat bedrijven eerst investeringen in informatica-infrastructuur uitstellen als er bespaard moet worden. Maar volgens mijn berekeningen gaat Realdolmen de komende 6 jaren een vrije kasstroom genereren die overeenkomt met de beurswaarde vandaag. We kunnen er toch niet vanuit gaan dat als er een recessie komt die 6 jaar gaat duren?

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud