Advertentie

Mobistar schudt Deutsche Bank-kater van zich af

De Bel20 beperkte de schade dinsdag beter dan de Europese beurzen. Daar zit sterkhouder AB InBev voor veel tussen. Ook Mobistar presteerde sterk na mooie cijfers.

De Bel20 eindigde 1,2 procent lager op 2.348,75 punten. Elders in Europa gingen de indexverliezen richting de 2 procent. Zwaargewicht AB InBev vormde doorheen de dag een belangrijke buffer voor de Brusselse sterindex, al bleef daar bij de slotbel een winst van slechts 0,2 procent tot 66 euro van over.

Maar de absolute uitblinker was telecombedrijf Mobistar. Die schudde de verliezen van maandag, als gevolg van een adviesverlaging door Deutsche Bank, bijna volledig van zich af met een winst van 3,6 procent tot 22,53 euro. Mobistar heeft niet teleurgesteld in het derde kwartaal. De bedrijfskasstroom komt zelfs bijna 3 miljoen euro hoger uit dan verwacht. De mobiele operator herhaalt zijn vooruitzichten voor de bedrijfskasstroom, maar snoeit door versnelde afschrijvingen wel in zijn nettowinstprognose.

Op de brede markt was Zetes aan het feest. Het technologiebedrijf kon maandagavond melden dat het dan toch het contract voor de nieuwe Belgische rijbewijzen in bankkaartvorm in de wacht heeft gesleept. Sinds de eerste aankondiging van het contract in 2010, lag de definitieve toewijzing stil door bezwaren van Bpost, dat ook een offerte had ingediend. Tijdens de recentste ministerraad werd echter de knoop doorgehakt. Al houdt Zetes wel nog een slag om de arm, aangezien de officiële en definitieve toewijzing pas voor binnen 2 weken is. Beleggers reageerden niettemin verheugd en stuurden het aandeel 5,9 procent hoger tot 14,67 euro.

In het verliezende kamp vinden we de materiaaltechnologiegroep Umicore terug. Die publiceerde dinsdagochtend omzetcijfers over het derde kwartaal. Die bevestigen wat analisten vooraf hadden gevreesd: de economische crisis laat zich duidelijk voelen in de cijfers van de groep. 'De terugval van de wereldeconomie was meer uitgesproken in het derde kwartaal, waarin een aantal eindmarkten getroffen werden door een lagere vraag', klinkt het onheilspellend in het begin van het persbericht. 'De visibiliteit op de bestellingen van klanten nam ook af.' Dat de recyclagetak zich in deze omstandigheden ontpopt als een sterkhouder van de groep, kon beleggers niet sussen. Het aandeel verloor 2,2 procent tot 39,15 euro.

KBC bevond zich het grootste deel van de dag in het winnende kamp. Beleggers putten moed uit de boodschap van kredietbeoordelaar Moody's. Die waarschuwt dat de eurocrisis en de economische moeilijkheden de Belgische banken, waaronder dus KBC, pijn zullen doen. Maar in dezelfde analyse erkent het ratingbureau dat de kapitaalbuffers groot genoeg zijn om de te verwachten verliezen op te vangen. Het aandeel ging uiteindelijk mee onderuit met de rest van de markt, en eindigde 0,9 procent lager op 18,56 euro.

Euronav verloor 5,6 procent tot 4,41 euro. De olietankerrederij kwam nabeurs met zijn kwartaalupdate. Maar in de loop van de dag was er ander nieuws om beleggers somber te stemmen. De Amerikaanse tankerrederij Overseas Shipholding Group (OSG), die een van de grootste tankervloten ter wereld uitbaat, gaat mogelijk Chapter 11 aanvragen. OSG is een partner van Euronav in de Tankers International-pool. Volgens Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities, is de impact op Euronav niet direct in te schatten. Op korte termijn kan er enige commerciële impact zijn op de pool, maar op langere termijn is het beeld minder duidelijk. Mogelijk verliest de pool enkele schepen, maar er kunnen zich ook koopjes aandienen voor Euronav.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud