Netflix bekoort, Facebook irriteert

De eurocrisis en een sombere Wereldbank speelden ook Wall Street parten. Tegen de donkere trend in schoot de onlinefilmverhuurder Netflix meer dan 10 procent de hoogte in, met dank aan een lovend rapport van Morgan Stanley. Facebook belandde dan weer op de verkooplijst omdat de sociale netwerksite 'klanten irriteert'.

Dat de Wereldbank haar groeiverwachting voor China verlaagt, woog ook op de Amerikaanse beurzen. De S&P 500 zakte 0,4 procent, de Dow Jones verloor 0,2 procent en de Nasdaq liet 0,8 procent liggen.

Een afkoelend China is geen goed nieuws voor de wereldeconomie. Aluminiumreus Alcoa, die dinsdag nabeurs het resultatenseizoen aftrapt, levert zijn aluminium wereldwijd aan diverse industriële sectoren. Slecht nieuws uit China is dus slecht nieuws voor Alcoa. Analisten hebben alvast geen hooggespannen verwachtingen voor het derde kwartaal. Ze mikken op een status-quo in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. In het derde kwartaal van vorig jaar kon de aluminiumgroep nog een winst van 15 dollarcent per aandeel boeken. Beleggers zijn minder pessimistisch en sturen Alcoa 0,3 procent hoger tot 9,12 dollar.

Netflix was de uitblinker van de dag met een winst van 10,5 procent tot 73,52 dollar. De onlinefilmverhuurder viel de laatste tijd steeds meer uit de gratie bij beleggers. Vooral de concurrentie van Amazon.com speelde Netflix parten. Maar analisten van Morgan Stanley zien weer brood in de videoverhuurdienst. Volgens de analisten heeft Netflix het potentieel om een globaal videoplatform te worden.

Concurrent Amazon.com klom 0,2 procent tot 259,06 dollar.

Facebook belandt dan weer op de verkooplijst van de New Yorkse broker BTIG. 'Het bedrijf loopt het risico mobiele klanten te irriteren met advertenties', zegt analist Richard Greenfield. 'Er is een toenemende spanning tussen een aangenaam gebruik en geldgewin.' Beleggers denken er hetzelfde over en Facebook zakte 2,4 procent tot 20,40 dollar.

Wal-Mart

Een opmerkelijke daler was Green Dot. Het aandeel verloor ruim een vijfde, tot 10,25 dollar. De specialist in pre-paidkaarten uit Californië haalt 64 procent van zijn inkomsten van supermarkten van Wal-Mart (+0,2%, 75,25 dollar). En daar wringt het schoentje. De supermarktreus maakte maandag bekend dat hij in zee gaat met American Express (+0,4%, 58,82 dollar) voor een nieuwe herlaadkaart, de Bluebird. Met de kaart mikt Wal-Mart naar eigen zeggen op minder gegoede klanten. Die steeds groter wordende groep zag Wal-Mart met lede ogen inkopen doen bij de '1 dollar-ketens', prijsbrekers als Family Dollar en Dollar Tree. Omdat steeds meer arme Amerikanen zelfs geen bankrekening meer hebben, kunnen klanten de herlaadkaart opladen met cash geld of met een deel van hun loon, dat rechtstreeks naar de kaart wordt overgeschreven. 

Door te kiezen voor American Express en niet voor Green Dot snijdt Wal-Mart ook een beetje in eigen vel. Wal Mart is met 6,2 procent de grootste aandeelhouder van Green Dot, een van de pioniers van herlaadkaarten. 'We hebben geen plannen om onze samenwerking met Green Dot op te zeggen', klinkt het sussend bij Wal-Mart. 'Deze kaart boort gewoon een ander segment aan. Ze kan zelfs complementair zijn aan onze bestaande kaarten.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud