Advertentie
Advertentie

Nieuw platform verzamelt concurrentieslachtoffers van Google

Een nieuw platform wil getuigenissen verzamelen van organisaties die zich door Google benadeeld voelen. ©REUTERS

Bedrijven die zich financieel benadeeld voelen door anticoncurrentieel gedrag van de internetreus Google, kunnen zich aanmelden op een online platform van het Amerikaanse advocatenbureau Hausfeld en het consultancybureau Avisa.

De twee kantoren doopten het nieuwe platform GRIP: Google Redress & Integrity Platform. Het doel is (juridisch bruikbare) getuigenissen te verzamelen van bedrijven die vinden dat Google hen schade heeft berokkend.

Het kan bijvoorbeeld gaan om bedrijven of andere organisaties die benadeeld werden omdat ze door Google een lagere plaats kregen in de zoekresultaten van de zoekmachine Google Search. Maar ook bedrijven die vinden dat ze door een andere diensten van Google benadeeld worden – zoals de kaartapplicatie Google Maps of de videosite YouTube – mogen zich op GRIP aanmelden.

De Europese Commissie is momenteel nog een onderzoek aan het voeren naar mogelijk misbruik van een dominante marktpositie van Google Search. Het bedrijf wordt ervan verdacht dat het zijn eigen diensten systematisch hoger plaatst dan die van concurrerenten. Beschuldigingen die het bedrijf  uiteraard hevig ontkent. De Commissie onderzoekt ook of Google de fabrikanten van Android-smartphones onder druk heeft gezet om zijn eigen apps op nieuwe toestellen te pre-installeren.

Als Google veroordeeld wordt, zal het wellicht een boete moeten betalen en zijn gedrag aanpassen, maar dat levert de benadeelden nog geen schadevergoeding op. Via GRIP zouden zij zich samen burgerlijke partij kunnen stellen om toch zo’n schadevergoeding te eisen. ‘Een sterke negatieve beslissing van de Commissie zou ons zeker helpen, maar we hebben het gevoel dat er reeds veel interesse bij nationale rechters bestaat’, zegt Laurent Geelhand, één van de oprichters van het platform.

Wie zich aanmeldt, wordt gecontacteerd om zijn verhaal te doen. Avisa maakt uit alle aanmeldingen een selectie van cases die wordt doorgestuurd naar Hausfeld, dat verder onderzoek doet naar de juridische kansen. Belangrijk detail: bedrijven die voor een juridische procedure geselecteerd worden, moeten – los van de gerechtskosten - een vast bedrag betalen van minstens 10.000 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud