Philips vangt afkoelend China op met Amerikaanse boom

Philips-CEO Frans Van Houten ©ANP

De Nederlandse elektronicareus koppelt sterke kwartaalresultaten aan de boodschap dat de afdeling gezondheidszorg tegen een forse vertraging op de Chinese markt aankijkt.

Philips realiseerde over het tweede kwartaal een recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen van 501 miljoen euro, een stuk meer dan analisten verwachtten. De omzet steeg met ruim 1 miljard tot 5,97 miljard euro, de nettowinst ging 13 procent hoger naar 274 miljoen of 0,30 euro per aandeel.

De afdeling gezondheidszorg, die na de afsplitsing van de lichtdivisie in 2016 de kern van het afgeslankte Philips moet worden, tekende een erg sterke prestatie in de Verenigde Staten op. Daar stegen de bestellingen jaar op jaar met meer dan 10 procent. Maar daar stond een daling van meer dan 10 procent in China tegenover. 'We zijn in toenemende mate bezorgd over de globale economische omgeving, vooral dan in China, Rusland en Latijns-Amerika', zegt CEO Frans Van Houten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud