PREVIEW Nyrstar: zwak voorjaar, cruciaal najaar

Beleggers hopen vooral te vernemen dat de heropstart van de site in Port Pirie op schema zit ©nyrstar

Analisten leggen de lat voor zinkspecialist in het eerste kwartaal laag, maar vanaf de tweede jaarhelft moeten de zware investeringen van de voorbije jaren écht beginnen renderen.

'Back-end loaded'. Zo omschrijven de vele Nyrstar-watchers (ABN AMRO, Berenberg, Goldman Sachs, ING, KBC Securities en Morgan Stanley) boekjaar 2018. Lees: ze leggen de lat voor het voorbije eerste kwartaal verre van hoog, maar dit najaar zal het écht om de knikkers gaan

Over de prognose voor de cijfers voor het eerste kwartaal - die Nyrstar donderdag voorbeurs vrijgeeft - kunnen we dus vrij kort zijn: door de 1.001 factoren die een rol spelen bij de zinkspecialist, loopt die ver uiteen. ABN AMRO is het somberst met een brutobedrijfswinst (ebitda) van 53 miljoen, KBC Securities is meest optimistisch met 65 miljoen. De meeste beurshuizen situeren zich ergens halverwege tussen die twee en voorspellen slechts een kleine toename vergeleken met de 55 miljoen ebitda een jaar geleden.

Dat is ook logisch. ING-analist Stijn Demeester zette de voorbije weken net als de collega's het mes in de winstprognoses voor 2019 en vooral 2018 en somt de vele kopwinden op.

'Nyrstar kon over het eerste kwartaal niet ten volle van de aanhoudend hoge zinkprijzen van zo'n 3.400 dollar per ton profiteren, omdat de verwerkingslonen (het 'loon' dat smelters als Nyrstar ontvangen om zinkerts tot halfafgewerkte producten te verwerken, red.) laag bleven, de eerder afgesloten indekkingscontracten een plafond van 3.094 dollar per ton op de ontvangen zinkprijs leggen en de dollar jaar op jaar verder in waarde gezakt is'. 

En de analist voegt nog een factor toe: de hoge investeringslast. De voorbije paar jaar heeft Nyrstar namelijk na een mislukt mijnbouwavontuur zichzelf opnieuw moeten uitvinden.

De reconversie van Port Pirie in Zuid-Australië

Alle Centraal- en Zuid-Amerikaanse flopmijnen gingen de deur uit, maar de groep behield de Noord-Amerikaanse mijnen. De heropstart van de mijn in het Canadese Myra Falls is de sluitstuk van dat proces. De mijn realiseren al een positieve brutobedrijfswinst, maar eenmaal de grote investeringslast na de heropstart van Myra Falls achter de rug is moet de mijnafdeling bij de huidige zinkprijs ook een positieve cashflow beginnen genereren. 

Hetzelfde geldt voor de cruciale site in Port Pirie. Dat is een 100 jaar oude loodsmelter in Zuid-Australië die de voorbije jaren tegen een fors prijskaartje - omgerekend zo'n 440 miljoen euro - werd omgevormd tot een enorm recyclagebedrijf voor de raffinage van allerhande metalen.

De gieterij voor metaalslakken en de zuurfabriek zijn ondertussen operationeel, maar er is nog veel werk aan de winkel om de site tegen 2020 op volle toeren te laten draaien. Bovendien stipt Goldman Sachs aan dat Nyrstar veiligheidshalve voorlopig nog zijn oude smelter naast de nieuwe laat draaien, wat in de eerste jaarhelft nog voor extra kosten zorgt. 

Beleggers willen dus van CEO Hilmar Rode horen dat de opstart van de nieuwe site helemaal op schema blijft. Verder uitstel - zoals begin 2017 toen hij de verwachte ebitda-bijdrage van Port Pirie in 2018 van 80 naar 40 miljoen halveerde - is uit den boze. In 2018 moet zoals beloofd het bloeden gestelpt worden, zodat Nyrstar in 2019 eindelijk werk kan beginnen maken van de afbouw van een schuldenberg die per eind maart waarschijnlijk zo'n 1,25 miljard euro beliep.

Transfer

'Zo'n schuldafbouw kan potentieel tot een belangrijke waardetransfer van obligatie- naar aandeelhouders leiden', merkt Goldman-analist Eugene King op. Hij stipt aan dat zo'n waardetransfer de voorbije paar jaar de beurskoers van grondstoffenbedrijven als ArcelorMittal, Glencore en Anglo American een forse boost gaf. 

Slotsom: de voorbije paar heeft Nyrstar met een schuldherschikking - die de aflossingen verder in de toekomst schoven - en liefst drie kapitaalinjecties van de aandeelhouders zichzelf een kans op overleven gegeven. En daarom zullen beleggers waarschijnlijk Rode een lauw voorjaar vergeven, zolang er maar een hete herfst in de steigers staat. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud