Advertentie

Starbucks imponeert op Wall Street

©AFP

Starbucks boekt al 20 kwartalen op rij meer dan 5 procent omzetgroei. Het aandeel schiet 6 procent hoger. Kimberly-Clark vreest extra concurrentie in de luiermarkt.

Starbucks (+7%) won fors terrein. De koffieketen boekte in het voorbije kwartaal 4,8 miljard dollar omzet. Dat is 13 procent meer dan een jaar eerder. De groei is deels te danken aan de opening van 512 nieuwe winkels, maar ook zonder die was er een omzetgroei van 5 procent.

Het is het 20e opeenvolgende kwartaal dat de omzetgroei (exclusief nieuwe winkels) boven 5 procent uitkomt. Beleggers reageren enthousiast. De nettowinst van 0,80 dollar per aandeel lag in lijn met de verwachtingen.

Dat Starbucks in de VS niets aan populariteit verliest, bewijst volgend cijfer. Eén op zeven volwassenen kregen voor kerst een cadeaubon van Starbucks van vrienden of familie.

Kimberly-Clark (-7%) , onder andere gekend van Huggies-luiers, is niet echt optimistisch over 2015. Het bedrijf voorspelt 5,60 à 5,80 dollar nettowinst per aandeel, onder de gemiddelde analistenprognose. Het management verwacht een negatieve effect van de sterke dollar en extra concurrentie in de luiermarkt. Procter & Gamble, gekend van Pampers, betreedt bijvoorbeeld de markt voor incontinentieluiers en in Brazilië werpt een Japans bedrijf zich op als concurrent.

McDonald's (-1,5%), de grootste restaurantketen van de wereld, zag zijn kwartaalomzet met ruim 7 procent dalen. Het nog niet herstelde vertrouwen in China na een voedselschandaal en de bikkelharde concurrentie in het thuisland zijn de boosdoeners. De nettowinst daalde van 1,40 naar 1,13 dollar per aandeel of 1,1 miljard dollar. Ook deze maand vreest de groep voor minder omzet.

's Werelds grootste engineeringgroep General Electric (+0,8%) boekte vorig jaar 15 miljard dollar nettowinst, een zesde meer dan in 2013. De jaaromzet ging 2 procent hoger tot ruim 148 miljard. De winst voor uitzonderlijke elementen in het vierde kwartaal was iets beter dan verwacht. Voor het lopende boekjaar waarschuwt CEO Jeff Immelt dat de lage olieprijs kan wegen op de bestellingen uit de oliesector.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud