Advertentie

Techgiganten volgen Sofina in strijd om Indiase onlineklant

De Indiase consument kan een goudmijn zijn voor e-commercebedrijven. Het Belgische Sofina is daar al langer van overtuigd. ©© Jeff Greenberg

Met een miljardeninvestering in Flipkart, het Indiase Amazon, blazen de techreuzen Microsoft, eBay en Tencent de strijd om de e-commercemarkt in het Aziatische land nieuw leven in. Dat heeft ook gevolgen voor Sofina, de holding rond de familie Boël.

De Amerikaanse technologiereuzen Microsoft en eBay kondigden gisteren aan dat ze samen met hun Chinese sectorgenoot Tencent 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro) pompen in Flipkart. Tegelijkertijd slorpt Flipkart, dat in tien jaar tijd uitgroeide tot de grootste onlineretailer van India, ook de lokale tak van eBay op.

Waarom de drie plots bereid zijn om zoveel geld te pompen in een Indiaas e-commercebedrijf is niet moeilijk om te begrijpen. Het groeipotentieel voor onlineretailers zoals Flipkart is enorm.

Op een bevolking van ongeveer 1,3 miljard telt India slechts 300 miljoen internetgebruikers. Naast een boomende middenklasse beschikt India ook over een legendarisch slechte infrastructuur, waardoor het voor veel mensen makkelijker is om online te shoppen in plaats van naar de winkel te gaan.

Met een boomende middenklasse en een beperkt aantal internetgebruikers is het groeipotentieel voor e-commerce in India enorm.

Ook Sofina , de beursgenoteerde holding rond de familie Boël, ziet al veel langer brood in de boomende Indiase e-commercemarkt. De groep, die sinds een maand ook deel uitmaakt van de Bel20, heeft al sinds 2013 een belang van 1,93 procent in Flipkart. Al zal die participatie wat verwaterd zijn na de instap van Microsoft, Tencent en eBay. Sofina nam niet deel aan de nieuwe kapitaalronde.

De jongste kapitaalinjectie bij Flipkart geeft wel een idee van de waarde die wordt gekleefd op Sofina’s Indiase investering. Op basis van de prijs die het AmerikaansChinese trio betaalde, zou Flipkart 11,6 miljard dollar waard zijn, omgerekend 10,9 miljard euro. Het belang dat Sofina aanhoudt in Flipkart zou daarmee zo’n 210 miljoen euro waard zijn. Nog altijd een pak meer dan de ongeveer 160 miljoen euro waaraan Flipkart volgens analisten in de boeken staat bij Sofina.

Een waardering van 11,6 miljard dollar klinkt misschien indrukwekkend, maar het prijskaartje dat vandaag aan Flipkart wordt gehangen is een pak lager dan bij de vorige kapitaalronde van de groep, in september 2015. Toen werd het bedrijf nog gewaardeerd op 15 miljard dollar.

210 miljoen
Het belang van 1,93 procent van Sofina in Flipkart zou vandaag 210 miljoen euro waard zijn.

Vanwaar die lagere waarderingen? Analisten wijzen erop dat de concurrentiestrijd op de Indiase markt voor e-commerce de afgelopen jaren een pak heviger is geworden.

Flipkart gold lange tijd als de enige onlineretailer die ertoe deed in India. Maar daar is sinds vorig jaar verandering in gekomen. Het Amerikaanse Amazon lanceerde een nieuw offensief op de Indiase markt en pompte 3 miljard dollar in zijn lokale divisie. En nog maar een week geleden investeerde het Chinese Alibaba in Paytm, een Indiaas e-commercebedrijf.

Voor Flipkart, dat de voorbije maanden geleidelijk aan ook marktaandeel verloor, was het dan ook tijd om aan een tegenoffensief te beginnen. Door aan te kloppen bij de belangrijkste concurrenten van Amazon en Alibaba heeft de groep nu alvast genoeg cash op zak om op overnamepad te gaan.

Flipkart is vandaag namelijk al aan het onderhandelen om Snapdeal, de derde grootste e-commercegroep van India in handen te krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud