Van de Velde flirt met laagste koers sinds 2009

Van de Velde-topman Erwin Van Laethem. ©Emy Elleboog

Het aandeel van de lingeriegroep zakte maandag 2,9 procent en schurkt aan tegen het laagste peil sinds 2009. Beleggers verteren het winstalarm van afgelopen vrijdag slecht.

Van de Velde schetste vrijdag geen al te fraai beeld van de gang van zaken bij het lingeriebedrijf. Door zwakke retailverkopen en stijgende kosten voor onlineverkoop waarschuwde de lingeriegroep voor een 'zeer sterke winstdaling' over het volledige boekjaar.

De verkoop van mode in boetieks staat wereldwijd onder druk. De omzet van Van de Velde liep in het eerste halfjaar met 2,3 procent terug. 'Minder mensen in de winkelstraten en een veranderend winkelgedrag hebben een negatieve impact van 2 procent op de omzet in retail', zei CEO Erwin Van Laethem.

De lingerieverkoper hamerde er tijdens de analistenmeeting op dat de omzetdaling niet te wijten is aan haar producten maar aan de marktomstandigheden. ‘Van de Velde geeft aan  dat haar positionering en merken nog steeds sterk zijn maar dat de consumentde vinger wat op de knip houdt,’ zegt Guy Sips, analist bij KBC Securities.

Om de verkoop op te krikken, wil Van de Velde via meerdere kanalen haar klanten bereiken. Haar ‘omnichannel’benadering bestaat eruit zowel online als in bakstenen winkels de lingerie te verkopen. Maar die strategie snijdt genadeloos in de winst.

Snoeien

Wie dit jaar of volgend jaar beterschap verwacht, zal op zijn honger blijven zitten.
Guy Sips
analist KBC Securities

De investeringen in IT-systemen en nieuwe distributiekanalen leidden ertoe dat de brutobedrijfswinst (ebitda) met 25 procent daalde tot 26,4 miljoen euro. De nettowinst volgde dezelfde evolutie met een daling van 20 miljoen naar 15 miljoen euro. De rest van het jaar zal de zwakke eerste jaarhelft niet kunnen goedmaken. ‘Van de Velde is de weg van de e-commerce ingeslaan en er is geen weg terug,’ aldus Sips. ‘De lingeriegroep zal fors blijven investeren ten koste van de resultaten op korte termijn. Wie dit jaar of volgend jaar beterschap verwacht, zal op zijn honger blijven zitten.’

Sips stipt aan dat Van de Velde twee gunstige eigenschappen heeft om haar strategie succesvol uit te voeren. ‘Het bedrijf heeft een familiale aandeelhouder die autonoom zijn wil kan doordrukken,’ zegt Sips. ‘Bovendien is het een onderneming met erg weinig schulden en een sterke balans. Daardoor kan het daadkrachtig de omslag maken naar e-commerce.’

Dat het boekjaar 2018 geen hoogvlieger zou zijn, was na een eerdere winstwaarschuwing het slechtst bewaarde geheim van het Brusselse koersenbord. Het aandeel Van de Velde verloor dit jaar al meer dan een derde van zijn waarde. In vergelijking met de piek van het aandeel eind 2016, 68,2 euro, beloopt het verlies bijna 60 procent. Maandag deed het aandeel daar nog een verlies van 2,9 procent boven op. Daarmee noteert Van de Velde dicht bij het laagste peil sinds begin 2009.

Zware investeringen

Als gevolg van de resultaten verlaagden enkele beurshuizen hun koersdoel. Nathalie Debruyne van Degroof Petercam vindt de daling van de brutobedrijfswinst (ebitda) sterker dan verwacht en voorspelt voor 2018 een ebitda van 41-42 miljoen euro (daling van 25 procent op jaarbasis). Ze past ook de verwachtingen voor 2019 neerwaarts aan. Het koersdoel daalt van 36,5 euro naar 31 euro. Volgens Debruyne is het broodnodig dat de omzet de zware investeringen begint te volgen.

Sips verlaagt het koersdoel van 36,5 euro naar 32,5 euro. Hij verwacht een beperkte omzetdaling voor het volledige jaar die resulteert in een scherpe winstdaling. Beide beurshuizen houden het advies onveranderd op 'houden'.

Sips voorspelt een moeilijke tijd voor het aandeel. ‘Om vandaag te willen kopen, moet je op lange termijn denken. In het huidige aandeelhoudersklimaat hebben veel beleggers die ingesteldheid niet.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content