Advertentie

Van de Velde groeit voor zeventiende jaar op rij

Ignace Van Doorselaere, CEO van Van de Velde ©BELGA

Van de Velde legde over 2014 een sterke omzetstijging voor, meteen het zeventiende opeenvolgende groeijaar. Dit ondanks de aanhoudende crisis bij de Amerikaanse retailketen Intimacy, waar de lingeriegroep waarschijnlijk een nieuwe afboeking zal moeten slikken.

Van de Velde bijt traditiegetrouw het Brusselse 'resultatenseizoen' af door als eerste omzetcijfers over het pas afgesloten boekjaar te geven. De korte update is bijna een doorslagje van van die over het eerste halfjaar: een sterke groei, met één grote dissonant.

De jaaromzet kwam uit op 198,5 miljoen euro, een stijging van 8,8 procent tegenover 2013. Van de Velde boekt zo sinds de beursgang in 1997 voor het zeventiende opeenvolgende jaar groei. Op de Brusselse beurs koerst Van de Velde in de ochtendhandel 0,7 procent hoger naar 39,55 euro. 

De organische groei kwam uit op een forse 7,2 procent. Een opvallend sterk cijfer, vooral dankzij de erg sterke lancering van de nieuwe badmode van het merk Prima Donna. Die succesvolle lancering speelde volledig in het eerste halfjaar en leverde, gelet op seizoensfactoren, geen bijdrage in het tweede halfjaar. Bijgevolg is het des te opvallender dat de groeivoet over het hele jaar (7,2%) niet zo heel veel lager uitkomt dan de goed 9 procent over het eerste halfjaar.

Dat komt omdat ook de 'klassieke' lingeriecollectie goed onthaald werd. De groothandelsomzet, de verkoop aan winkels, steeg met 9,7 procent. De retailomzet, de verkoop in eigen winkels, evolueerde erg sterk in Duitsland en Nederland, met een groei van meer dan 14 procent. Omdat de voormalige Donker-winkels in 2014 voor 12 maanden meetellen, in plaats van negen maanden in 2013, ging de retailomzet in continentaal Europa 20 procent hoger.

In de Britse keten Rigby & Peller was er in lokale munt 1,8 procent organische groei; in euro was die groeivoet dankzij de verzwakking van het pond hoger.

Intimacy

De ene grote dissonant is Intimacy, dat sinds de overname in 2007 nooit de verwachtingen ingelost heeft. De groep uit Schellebelle erkent dat ze er ook in 2014 niet in geslaagd is de Amerikaanse retailketen weer op koers te krijgen. Over het hele jaar was er in dollar een vergelijkbare omzetdaling van liefst 16,7 procent. 

Over het eerste halfjaar slikte Van de Velde al een afboeking van 16,3 miljoen euro. In het persbericht zet de groep nu een nieuwe afboeking in het vooruitzicht, omdat 'de turnaround nog niet is ingezet'. Om de handen volledig vrij te hebben bij de herstructurering in de Verenigde Staten, neemt Van de Velde de resterende 15 procent aandelen van de oprichtersfamilie Nethero in handen. De Oost-Vlamingen controleren nu de volle 100 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud