VW jaagt DAX naar een record

©AFP

De Duitse steraandelen spinnen garen bij een boomende wereldeconomie en een VW waar alvast beleggers de sjoemeldiesel vergeven hebben.

Net als op Wall Street gisteren reageren beleggers ook in Europa enthousiast op het tijdelijke begrotingsakkoord om een sluiting van de Amerikaanse overheidsdiensten te vermijden. De Europese aandelen wonnen gemiddeld 0,2 procent, al was de Brusselse Bel20 een dissonant door de koersval van ING.

Primus van de dag is de Duitse DAX die 0,7 procent bijschreef tot 13.559 punten, een record. 'De stieren hebben de 14.000 punten al in het vizier', zegt een aandelenanalist. 'Gezien de huidige stemming op de markten is het realistisch dat die kaap binnen enkele weken wordt gerond.'

DAX-toppers in 2018
  1. Volkswagen +14%
  2. Adidas +11%
  3. BMW +11%
  4. Continental +10%
  5. Infineon +9%

Met de Duitse economie zit het in elk geval snor. Vorig jaar werd de grootste groei sinds 2011 opgetekend. De Bundesbank ziet dat momentum aanhouden. Beurshuis JPMorgan rekent voor dit jaar op een groei van 2,9 procent voor de Duitse economie, nog een versnelling tegenover de 2,6 procent in 2017.

Beleggers lijken die optimistische visie volmondig te delen. Zij duwden de ZEW, die het vertrouwen in de Duitse economie meet, van 17,4 tot 20,4 punten. Er zijn met andere woorden een vijfde meer optimisten dan pessimisten.

Minstens even belangrijk voor de DAX is de florissante toestand van de wereldeconomie. De Duitse sterindex zit vol met industriële reuzen als Siemens, BASF, Volkswagen, Daimler en Henkel die munt slaan uit het synchrone herstel in de drie belangrijke regio's, Europa, Azië en Noord-Amerika. 

Topper

De absolute topper is Volkswagen . De bevoorrechte aandelen van de autogigant wonnen dit jaar al 14 procent en noteren met 190 euro weer boven het peil van september 2015, toen het sjoemelschandaal in een koersval en miljardenprovisies uitmondde. 

SUVs zijn leuk om in te rijden en nog leuker om te verkopen
Tim Rokossa
Autoanalist Deutsche Bank

Sinds 's werelds grootste autobouwer eind vorig jaar ambitieuze investeringsplannen in elektrische auto's ontvouwde, lopen analisten elkaar bijna voor de voeten met koopadviezen. Eerder deze maand stelde JPMorgan in een rapport met de veelzeggende kop 'Making VW Great Again' dat de autobouwer goed op weg is om de rendabiliteit van het merk Volkswagen in Noord-Amerika, Rusland en Brazilië op te krikken. 

Volgens Deutsche Bank kan de VW-groep mogelijk al in 2018 een vrije kasstroom van 10 miljard euro genereren. Dit danzij een boomende wereldmarkt voor auto's en vooral het steeds grotere marktaandeel (bijna 50 procent wereldwijd) voor lucratieve SUV's, een marktsegment waar de groep met merken als Audi en Porsche sterk op inspeelt.

'SUVs zijn leuk om in te rijden en nog leuker om te verkopen', merkt Deutsche-analist Tim Rokossa op. Hij sluit ook niet uit dat VW de vrachtwagenafdeling apart naar de beurs brengt om mee de investeringen in elektrische auto's te financieren.

Hele branche boomt

Niet dat VW het enige boomende autoaandeel is. De hele branche boomt na jaren verwaarlozing, nu beleggers lijken te beseffen dat de verbrandingsmotor nog niet meteen afgeschreven is en de 'klassieke' constructeurs ook hun zegje zullen doen over de mobiliteit van de toekomst, in casu elektrische auto's en autodelen.

In afwachting genereert de sector dankzij recordverkopen en de boomende wereldeconomie miljarden cash waarmee ze én stevige dividenden kan uitkeren én in de toekomst investeren.

Vandaar dat de sector naast VW nog drie van de vijf grootste stijgers in de DAX telt: BMW, de toeleverancier Continental, en de chipbakker Infineon - net als Melexis een hofleverancier van de sensoren die auto's steeds meer hoogtechnologisch maken - werden al zo'n tiende duurder in het prille beursjaar 2018.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud