Wall Street: Candy crasht

Entertainment was woensdag even geen big business. Spelletjesontwerper King Digital draait vierkant en kreeg een draai om de oren en Seaworld moet zijn orka's nieuwe kunstjes leren want het aantal kijklustigen krimpt.

De Dow Jones sloot 0,6 procent hoger, de Nasdaq steeg 1,0 procent en de S&P 500 deed er 0,7 procent bij. Nochtans volgde het ene tegenvallende kwartaalresultaat op het andere en bleven de consumentenverkopen voor de derde maand op rij onder de verwachtingen, in juli was er zelfs helemaal geen groei. Maar grote jongens als ExxonMobil (+0,6%) gingen steevast hoger, wat de klim verklaart.

King Digital (13,99 dollar, -23,1%), de maker van populaire mobiele spelletjes zoals Candy Crush kwam dinsdag na beurs al naar buiten met tegenvallende resultaten. Die bevestigden de vrees van heel wat beleggers dat het bedrijf er niet in slaagt om het succes van Candy Crush door te trekken naar nieuwe games.

Nochtans beloofde het bedrijf in zijn prospectus in de aanloop naar de beursgang in maart van dit jaar dat het dat wel zou kunnen doen. King had naar eigen zeggen de 'geheime saus' gevonden om de populariteit van zijn oerspelletje keer op keer te herhalen. Die mayonnaise lijkt echter niet zo goed te 'pakken'. En analisten spelen daar nu blijkbaar ook op in, door het mes te zetten in hun advies voor het aandeel.

Het aandeel van pretparkuitbater SeaWorld (18,90 dollar, -32,9%), in een niet zo ver verleden nog eigendom van AB InBev, kreeg ook een pak slaag. Het bedrijf moest zwakke tweedekwartaalresultaten opbiechten en zijn prognose voor de rest van het jaar neerwaarts bijstellen. Over zes maanden daalde het aantal bezoekers tot 9,63 miljoen (-4,3%) en bovendien gaven die gemiddeld minder uit (64,12 dollar, -0,7%).

SeaWorld blijft niet bij de pakken zitten en kondigde meteen eerder onheilspellend aan dat het in de komende dagen maatregelen zal nemen om kosten te besparen, met de opbrengst zal 'ground-breaking' geïnvesteerd worden. Bovendien worden de aandeelhouders getrakteerd met een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 250 miljoen dollar.

En om niet enkel jobstijdingen te brengen: het aandeel van internetradio Pandora Media (28,35 dollar, +10,3%) wint bijna tien procent. Het bedrijf werd in het verleden al meermaals geciteerd als overnamedoelwit voor grootmachten als Google, Yahoo of Amazon. Die geruchten kregen extra wind in de zeilen toen Apple eerder dit jaar 3 miljard dollar neertelde voor Beats Electronics, het muziekbedrijf van rapper/ondernemer Dr. Dre.

Nochtans is Pandora geen evident overnamedoelwit. Het bedrijf worstelt met zijn verdienmodel, dat onder druk staat door hoge kosten voor auteursrechten. Die dreigen overigens nog verder op te lopen nu het Amerikaanse ministerie van Justitie de wetten op het auteursrecht in de VS gaat herzien. Die wetten dateren nog uit 1941, en houden dus geen enkele rekening met online muziek.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud