Wall Street: grondstoffen hoger, fastfood lager

Een KFC-vestiging in Harbin in de Chinese provincie Heilongjiang. ©© Tao Zhang/Demotix/Corbis

Na een adempauze gingen de beurzen in New York woensdag weer hoger. Dat was vooral te danken aan aan de grondstoffenwaarden. Aanhoudende problemen in China deden Yum! Brands kelderen.

Dinsdag nam Wall Street wat gas terug. De markt zat gekneld tussen het positieve effect van een stijgende olieprijs en fors verlies voor de biotechnologiebedrijven.

Woensdag verliep de handelssessie nogal hobbelig en dat had met de olieprijs te maken. Die steeg aanvankelijk voor de vierde dag op rij, maar daalde toen bekend raakte dat de olievoorraden en de olieproductie in de VS vorige week sterker waren gestegen dan verwacht.

De Dow Jones noteerde bij de slotbel 0,7 procent hoger op 16.912,29 punten. De breed samengestelde S&P500-index steeg 0,8 procent en de Nasdaq 0,9 procent.

De grondstoffenwaarden stegen voor de zevende dag op rij. Enerzijds waren ze oververkocht, anderzijds zijn ze aantrekkelijker geworden door de daling van de dollar. Mijnbouwer Freeport-McMoRan schoot bijna 10 procent hoger, Newmont Mining won 3,2 procent.

Op de grens van auto- en technologiesector verloor de constructeur van elektrische wagens Tesla 3,9 procent. De voorbije dagen verlaagden verschillende analisten hun koersdoel of advies. Ze beginnen te twijfelen of Elon Musk wel zijn beloftes kan waarmaken.

Het verlies van Tesla was klein bier vergeleken bij de klap die Yum! Brands moest incasseren. De fastfoodgroep donderde 18,8 procent lager. Yum! Brands, de groep boven ketens als KFC, Pizza Hut en Taco Bell, kon zijn winstprognose voor het derde kwartaal niet waarmaken. De oorzaak is de aanhoudende malaise in China, waar Yum! Meer dan de helft van zijn omzet realiseert.

Bij een gelijk aantal winkels steeg de verkoop in het Aziatische land 2 procent terwijl analisten op een toename van 9,6 procent hadden gerekend. Yum! heeft in China nog steeds last van een onderzoek naar zijn leveranciers – een van hen leverde vlees waarvan de houdbaarheidsdatum was overschreden - maar ook van de tragere economische groei. KFC, dat zowat 4.900 vestigingen in China heeft, heeft zijn menu aangepast en verkoopt er nu gezondere kost, maar de klanten blijven weigerachtig. Topman Greg Creed zag zich genoodzaakt zijn winstprognose voor het hele jaar bij te stellen. In plaats van minstens 10 procent groei, zal dat nu gevoelig minder zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud